Fra og med 15. november stilles det også krav til vinterdekkenes merking: De må være merket med symbolet «3 peak mountain snowflake» på drivaksler og fremre styreaksler.
Akkurat nå leser andre
Dette gjelder alle tunge kjøretøy.
Et vinterdekk regnes som godkjent dersom det er merket med «Mud and Snow» eller det nevnte snøfnugg-symbolet. Det kan være med eller uten pigger, men det viktigste er at det er laget for vinterføre.
Husk kjetting hele året
En annen viktig regel mange glemmer: Dersom du kan forvente snø eller is, skal du ha med kjetting – uansett årstid. Dette gjelder spesielt i fjelloverganger og utsatte strekninger der været kan skifte brått.
Mange tenker at riktig merking og god mønsterdybde er nok. Men det er ikke alltid sant. Veigrep handler også om temperatur, vær og underlag. Så selv med perfekte dekk, kan det bli glatte og farlige forhold.
Salting før kulda kommer
Vegvesenet er allerede i gang med forebyggende tiltak. Så snart det meldes væromslag og fare for frost, saltes veiene – selv om det er plussgrader i lufta. Hvorfor? Fordi bakken kan være kaldere enn lufta, og vann på veien kan fryse i skyggepartier eller om natta.
Les også
Et uskyldig vannlag kan bli til en isflate på sekunder. Derfor bør du være ekstra oppmerksom når temperaturen nærmer seg null, og været svinger mellom sol og regn.
Høst + vinter = risikotid
Overgangen mellom høst og vinter er blant de mest krevende tidene å kjøre i. Veiene kan se bare ut, men skjule glatte partier. Derfor må du ikke bare være rett skodd – du må også kjøre smart.
Ta det rolig i svinger, hold avstand, og bruk hodet. Det handler ikke bare om din sikkerhet, men også om å ta vare på alle du deler veien med.
- Fra 1. november: Minst 5 mm mønsterdybde og kjetting i bilen
- I Nord-Norge gjelder dette fra 16. oktober
- Fra 15. november: Krav til «3 peak mountain snowflake»-merking på visse aksler
- Kjetting må være med ved fare for snø/is, hele året
- Veien kan være glatt selv ved plussgrader
Er du i tvil om hva som gjelder for deg? Sjekk Statens vegvesens nettsider. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.
