Forside UNDERHOLDNING Fra Netflix-tagger til brudepike til leie: 8 rare, virkelige jobber

Fra Netflix-tagger til brudepike til leie: 8 rare, virkelige jobber

Kone, bride, brud
Shutterstock

Ja, folk får betalt for å gjøre dette.

Akkurat nå leser andre

Ja, folk får faktisk betalt for å gjøre dette.

De rareste jobbene som finnes i 2025

Synes du jobben din er merkelig? Den kan ikke måle seg med disse. Fra å skli ned vannsklier for å leve til å få betalt for å spise sjokolade – disse rollene høres ut som de er tatt rett ut av en drøm, eller en spøk.

Men de er alle helt ekte, og noen betaler til og med overraskende bra. Her er åtte uvanlige jobber som finnes i det moderne arbeidsmarkedet – uansett hvor bisarre de måtte høres ut.

Vannsklie-tester

Ifølge avisen STS ansatte et reisebyrå i 2013 en student til å teste vannsklier rundt om i verden – og den jobben skaper fortsatt bølger.

Selv om det er sjeldent, får vannsklitestere betalt for å vurdere sklier basert på adrenalin, sikkerhet og generell moro.

Les også

Det er konkurransepreget og ofte kortsiktig – men ja, noen får faktisk betalt for å skrike for å leve.

Netflix-tagger – men ikke slik du tror

Den virale drømmejobben med å se på Netflix hele dagen er … på en måte ekte. Rollen, offisielt kalt innholdsanalytiker eller spesialist i redaksjonell innsikt, går ut på å merke innhold med nøkkelord for å forbedre Netflix’ anbefalinger.

Men ikke forvent å kunne slappe av i pysjamasen – dette er en seriøs medierolle som krever skarp oppmerksomhet på detaljer, kulturell forståelse og analytiske ferdigheter.

Det er mer metadata enn filmkveld.

Matstylist – får maten til å se uimotståelig ut

Har du noen gang lurt på hvorfor burgere ser bedre ut i reklamer enn i virkeligheten? Det er magien til en matstylist.

Les også

Disse profesjonelle samarbeider med fotografer og merkevarer for å få måltider til å se perfekte ut på kamera, ved hjelp av triks som lim i stedet for melk eller pinsetter for å plassere sesamfrø.

Det er en reell og respektert karriere – spesielt innen reklame og kokebokpublisering. Og nei, du spiser ikke maten etterpå.

Sjokoladesmaker

Tro det eller ei, selskaper som Cadburys morselskap, Mondelez, har ansatt sjokoladesmakere for å prøvesmake nye produkter før lansering.

Rollen krever en sensitiv gane og evnen til å beskrive smak og tekstur i detalj. Den er vanligvis deltid, svært ettertraktet – og overraskende vitenskapelig.

Drømmejobben? For noen, absolutt.

Profesjonell brudepike – bryllupsplanlegger i forkledning

Les også

Dette er ikke bare utkledning. En profesjonell brudepike jobber bak kulissene for å støtte bruder med alt fra å roe nervene til å håndtere tidsfrister.

Tenk på det som en frilans bryllupsfikser som også tilfeldigvis går ned midtgangen.

I 2025 opererer tjenester som Bridesmaid for Hire fortsatt, og tilbyr hemmelige brudepiker for å sørge for at alt går knirkefritt.

Setefyll – oppvarming av kjendisseter

Hvis du noen gang har sett en prisutdeling og lagt merke til at det aldri er et ledig sete, har du sett setefyllere i aksjon.

Disse frivillige eller deltidsarbeiderne stepper inn midlertidig for kjendiser som forlater salen. Det er ulønnet ved de fleste arrangementer, men i 2025 tilbyr enkelte show fordeler eller stipender.

Les også

Du vinner ikke en Oscar – men du kan ende opp ved siden av noen som gjorde det.

Profesjonell køvakt – betalt for å stå i kø

I byer som London, New York og Tokyo har det å stå i kø blitt en egen tjeneste. Trenger du den nyeste iPhonen eller et bord på en hypet restaurant?

Lei inn en profesjonell køvakt til å gjøre jobben for deg. Ifølge STS lister nettsteder som TaskRabbit og Fiverr fortsatt opp denne jobben, ofte med en timelønn på 15–25 pund.

Det er ikke glamorøst, men for noen er det en solid bijobb.

Kuljeger – jakter på den neste store trenden

Trendspottere, også kjent som kuljegere, får betalt for å holde seg i forkant av hva som er trendy innen kultur, mote og teknologi.

Les også

Merkevarer ansetter dem for å forutsi alt fra virale TikTok-stiler til den neste dingsen man bare må ha. Det er en blanding av markedsføring, sosiologi og gatekunnskap.

I 2025 er byråer fortsatt avhengige av disse smaksskaperne for å holde produktene sine relevante og publikum engasjerte.

Ads by MGDK