Forside FORBRUKER Her halveres prisen på Grandiosa: – Helt feil signal, mener...

Her halveres prisen på Grandiosa: – Helt feil signal, mener ernæringsekspert

Pizza, frossenpizza, Grandiosa
SiljeAO / Shutterstock

Coop kaller det et «historisk priskutt», men eksperter mener det sender feil signal. Nå får du Grandiosa til halv pris – og det får reaksjonene til å koke.

Akkurat nå leser andre

Coop har denne uka satt ned prisen på folkefavoritten Grandiosa med hele 50 prosent – og det får ekspertene til å reagere.

Halv pris på folkefavoritten

For alle som er medlem i Coops kundeklubb, selges pizzaen nå for bare 29,95 kroner, mot vanlig pris på rundt 59,90.

Kjeden kaller det et «historisk priskutt» og et av de største medlemskuppene de har gjort. Men ikke alle er like begeistret.

«Det er synd at vi går mer og mer mot at usunn mat blir den billigste maten», sier ernæringsrådgiver Helene Ragnhild Sollie.
Hun mener slike tilbud sender helt feil signal – spesielt i en tid der mange sliter økonomisk.

Lett å overspise

Sollie trekker fram at Grandiosa er energirik, men næringsfattig mat.
«Den er lett å overspise og fristende for alle som prøver å spise sunt. Dette bidrar til at kostholdet går i feil retning,» sier hun.

Les også

Ifølge Coop selger de normalt rundt 80.000 Grandiosaer i uka, men forventer nå å selge over en million pizzaer i løpet av kampanjen.

Sollie mener tilbudet er et klassisk lokkemiddel.
«Vi kjøper mer når det er billig. Da tenker vi at vi sparer penger, men ender ofte med å spise mer enn vi burde,» sier hun.

Helsedirektoratet advarer

Også Helsedirektoratet reagerer. Divisjonsdirektør Linda Granlund mener slike kampanjer kan påvirke vanene våre over tid.

«Når matvarer med mye fett og salt tilbys til lav pris, blir de ekstra fristende. Da velger vi dem oftere enn vi ellers ville gjort,» sier hun.
«Slike tilbud gjør at mindre sunne alternativer får en større plass i kostholdet,» legger hun til.

Coop forsvarer tilbudet

Coop forsvarer imidlertid priskuttet.
«Vi vet at mange kunder er ekstra prisbevisste nå. Da er det viktig at vi som medeierbasert kjede gir noe tilbake i form av tilbud som monner for lommeboka,» sier kommunikasjonsrådgiver Kristin Estil Jacobsen.

Les også

Hun understreker at Coop også har medlemstilbud på frukt, grønt, fisk og kylling – ikke bare pizza.

Kilde: DinSide

Ads by MGDK