Forside FORBRUKER Statens vegvesen med viktig melding til alle som kjører i...

Statens vegvesen med viktig melding til alle som kjører i tunnel

Måbødalen tunnel Norge
Statens vegvesen

Stengningen gjelder flere tunneler.

Akkurat nå leser andre

Mer enn én prosent av veiene i Norge går gjennom tunnel, og tall fra Veidirektoratet viser at det er rundt 1.200 veitunneler her til lands. Mange av dem krever jevnlig oppgradering for å møte dagens krav til sikkerhet og teknologi.

Nå slår Statens vegvesen alarm: mange av dem må oppgraderes, og det haster.

Stengt om natten

Kjører du over Hardangervidda, eller planlegger ferie gjennom vakre Måbødalen? Da bør du følge ekstra godt med nå. Statens vegvesen har lyst ut omfattende arbeid i fire tunneler på riksvei 7 – og det betyr nattestenginger, omkjøringer og ventetid.

Bakgrunnen er en forventet trafikkeksplosjon over Hardangervidda når Lærdalstunnelen nattestenges neste høst.

«I forbindelse med oppgraderingen av Lærdalstunnelen som starter høsten 2026, forventer vi økt trafikk på rv. 7. For å gjøre veien bedre rustet, lyses det derfor ut et prosjekt som skal styrke trafikksikkerheten i tunnelene og på hele strekningen», sier prosjektleder Eirik Matre Røthe i Statens vegvesen

Disse tunnelene oppgraderes

Les også

De fire tunnelene som nå skal rustes opp, ligger i bratt oppstigning fra vest opp mot Hardangervidda, i Eidfjord kommune. Det gjelder:

  • Kvernhushaugtunnelen (542 meter, åpnet 1983)
  • Måbøtunnelen (1 893 meter, åpnet 1986)
  • Storegjeltunnelen (842 meter, åpnet 1980)
  • Dalbergtunnelen (335 meter, åpnet 1967)

Om sommeren øker trafikken kraftig, særlig på grunn av turister til ikoniske Vøringsfossen. Tunnelene har også en bratt stigning på rundt 8 prosent, som gjør både kjøring og vedlikehold krevende.

Får teknologi som oppdager varmgang

Blant tiltakene som skal innføres, er nye termoskannere som fanger opp varmgang i bremser og motor på tunge kjøretøy. Hvis temperaturen blir for høy, skal kjøretøyene dirigeres inn på egne oppstillingsplasser for avkjøling.

Det skal også monteres bommer, rømningslys, nødtelefoner, kameraer og skilting – alt koblet til Vegtrafikksentralen. Per i dag finnes det ikke utstyr for å fysisk stenge tunnelene ved hendelser, noe som nå skal på plass.

Arbeidet starter ved månedsskiftet februar/mars 2026, med første delmål i slutten av juni. Hele prosjektet skal være ferdig og testet innen september – før arbeidet i Lærdalstunnelen setter i gang.

Les også

Bilister som kjører i området mens arbeidet foregår bes være oppmerksomme.

Ads by MGDK