Etter flere hendelser i butikkene tar MENY nå grep – og det får konsekvenser for hvordan du handler fremover.
Akkurat nå leser andre
Et økende problem i butikkene har nå fått MENY til å reagere – og den populære dagligvarekjeden ber kundene endre vaner.
Endringer hos MENY
MENY er en velkjent dagligvarekjede både i Norge og Danmark, og i vårt naboland ble kjeden tidligere i år kåret til ‘Årets supermarked’ av danske forbrukere.
Mens MENY vokser i popularitet, varsler selskapet nå endringer som også kan påvirke norske kunder.
I Danmark har MENY nemlig besluttet å stenge funksjonen ‘Scan & Betal’ i appen – en løsning som gjorde det mulig å skanne og betale varer direkte via mobilen uten å gå gjennom kassen.
Ifølge flere MENY-butikker, blant annet i Sorø på Sjælland, er det slutt fra og med oktober. Kundene må heretter betale ved de bemannede kassene.
Les også
Det skriver denoffentlige.
Et økende problem
Samtidig benytter MENY anledningen til å peke på et annet voksende problem som også flere norske butikker har merket – nemlig butikktyveri.
I et innlegg på Facebook ber kjeden kundene om å slutte å handle direkte i egne vesker, handlenett eller poser.
«Vi ber kundene om å bruke butikkens handlevogner og kurver, og ikke egne nett eller poser. Dette er ikke for å irritere noen, men fordi tyveri har økt kraftig den siste tiden,» skriver butikken.
Kan bli aktuelt i Norge
Selv om endringen foreløpig gjelder i Danmark, har MENY mange av de samme utfordringene i Norge.
Les også
Flere norske butikker har tidligere advart mot økende svinn, spesielt ved selvbetjente løsninger.
Det er derfor ikke utenkelig at lignende tiltak kan bli innført her til lands dersom problemene fortsetter å vokse.
For nå er beskjeden klar: Hos MENY skal kundene bruke butikkens handlevogner og betale på vanlig måte – ellers kan handleopplevelsen bli kortere enn planlagt.