Nå vil Meta ta betalt for Facebook og Instagram: Så mye vil det koste

04/10/2023 15:00

Emma

Business
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Teknologigiganten vil at brukere fra Europa skal betale penger for å bruke plattformene i fremtiden.

Det globale teknologiselskapet Meta, som står bak Facebook og Instagram, har annonsert planer om å lansere et betalt abonnement for europeiske brukere av de populære sosiale mediene.

På den annen side vil betalende brukere unngå at reklame blir rettet mot dem.

Dette gigantiske skrittet er et svar på de økende reguleringene fra EU-myndigheter som har strammet grepet om data- og reklamepraksis i teknologibransjen, skriver Ekstra Bladet via The Wall Street Journal.

Under dette forslaget, som er presentert for de europeiske tilsynsmyndighetene, vil abonnenter unngå at deres digitale aktiviteter blir brukt til målrettet annonsering.

Meta ser dette som et skritt mot å overholde EU-regelverket som krever brukersamtykke før personopplysninger kan brukes til å skreddersy reklame.

Den nye tjenesten, kalt "SNA" (står for Subscription No Ads, red.), lar brukerne velge mellom to alternativer.

Enten kan de fortsette å bruke Facebook og Instagram gratis, men med personlig tilpassede annonser, eller de kan betale en månedlig avgift for en annonsefri opplevelse.

Prisen for dette abonnementet vil være rundt $ 75 per måned for en profil på en stasjonær datamaskin, med en ekstra avgift på rundt $ 45 for hver ekstra konto som legges til abonnementet.

På mobile enheter vil prisen ligge på rundt 97 kroner per måned på grunn av Apples og Googles provisjon for kjøp i app.

Selv om Meta ser ut til å implementere denne endringen i Europa, bør brukere i USA ikke forvente et lignende alternativ i nær fremtid, da dette trinnet først og fremst er tatt for å oppfylle europeiske regulatoriske krav.

Det er ennå ikke klart om de europeiske myndighetene i Irland og Brussel vil godkjenne dette forslaget som i samsvar med EU-loven, eller om de vil presse Meta til å tilby alternative abonnementsalternativer eller en gratis versjon med vanlig annonsering i stedet for personlig.