Viktig melding fra ekspert til 5 millioner medlemmer: Bruk dem nå

04/10/2023 14:26

Emma

Business
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Bonusekspert mener at de bør brukes nå.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Tirsdag ettermiddag kom nyheten om at flyselskapet SAS får nye eiere. Blant disse er storselskapet Air France-KLM, som også betyr at SAS forlater Star Alliance og skal inn i Sky Team.

Blant innehavere av Eurobonus-poeng hersker det nå stor usikkerhet om hva som vil skje med poengene framover, og hva man bør gjøre framover for å sikre seg.

SAS-sjef Anko van der Werff, sendte tirsdag kveld ut en e-post til alle Eurobonus-medlemmer der han forsikret om at man ennå kan booke billetter med SAS, og andre Star Alliance-medlemmer i tida framover, og at selskapet fremdeles vil være en del av alliansen fram til kjøpet av selskapet er gjennomført.

– Book nå

Amir Ammoura er en såkalt «bonusjeger», og har god kjennskap til SAS sitt Eurobonus-program. Han driver også selskapet flymedpoeng.no, der han gjennom kurs hjelper andre med å tjene mest mulig status og ekstra poeng.

Han understreker at det ennå er mye usikkerhet knyttet til dette, og at det dermed er vanskelig å si hvordan det blir seende ut i framtida.

– Det vi sier til våre kunder er at det er best å booke reiser nå, om man vil reise med Star Alliance. De er jo klare på at alle inngåtte avtaler skal holdes. Det kommer også til å ta en del tid før det skjer forandringer. Dette er jo en stor prosess.

Han tror altså at Eurobonus-programmet vil kunne leve videre en god stund til.

Star Alliance er verdens største allianse, mens Sky Team er tredje størst.

– Vil ikke skje

– På kort sikt vil ikke det bli noen endring. Verken for rutene eller bonuspoengene. Og det vil ikke skje det samme som Norwegian-kundene opplevde da verdien av Norwegians rewardpoeng ble redusert med 95 prosent, sier Knut Morten Johansen, direktør for samfunnskontakt for SAS i Norge, til DinSide.

Kommende reiser som er bestilt og betalt med Eurobonus-poeng vil bli gjennomført som planlagt.

SAS vil tidligst komme med mer informasjon om bonusprogrammet i løpet av noen måneder. Selve sammenslåingen kan ta opptil et par år.

Beholder navnet?

En av løsningene kan ifølge SAS være at selskapet beholder Eurobonus-navnet også i framtida på samme måte som Braathens Wing-program (tidligere BRACard ble behold) etter oppkjøp.

SAS vil tidligst komme med mer informasjon om bonusprogrammet i løpet av noen måneder. Selve sammenslåingen kan ta opptil et par år.

Om det endres fra dagens «poeng» til SkyTeams «Miles» slik AirFrance/KLM/Transavia bruker for sine FlyingBlue-medlemmer er foreløpig ikke avgjort. Transavia er et tidligere nederlandsk lavprisselskap

For mange nordmenn betyr det en ny mulighet til å kjøpe bonusreiser hos KLM som flyr til og fra Ålesund, Bergen, Kristiansand, Oslo, Stavanger og Trondheim.

Mister samarbeid

Samtidig mister man muligheten til å benytte partnere som Lufthansa, Swiss International, Thai Airways og TAP, for å nevne noen av dem som flyr fra Oslo Lufthavn.

KLM har base på Amsterdam Airport Schiphol. En flyplass som er nødt til å redusere antall flyginger fordi den er overfylt. Det kan igjen bety at Air France-KLM vil bygge opp aktivitet rundt de nordiske hovedflyplassene.

Samtidig som europeiske myndigheter skal vurdere om SAS kan få Air France-KLM som eier, skal norske konkurransemyndigheter avgjøre om Norwegian får godkjent sitt oppkjøp av Widerøe.