Forside FORBRUKER Advarer om Le Creuset-grytene: Ikke gå i fella

Advarer om Le Creuset-grytene: Ikke gå i fella

Advarer om Le Creuset-grytene: Ikke gå i fella
Adam Constanza / Shutterstock

«Le Creuset stenger butikkene i tre land. Noen butikker i Norge er også berørt. Derfor må de selge ut alt de har igjen – nesten gratis.»

Akkurat nå leser andre

Slik starter et innlegg på Facebook fra en bruker som kaller seg Nora Svensholt.

En annen profil, Discount Store, forteller om opphørssalg med priser som er satt ned 80 prosent.

Problemet er bare at de populære grytene fra Le Creuset lever i beste velgående, og ingen butikker holder opphørssalg.

Falske annonser

De to innleggene i sosiale medier er bare to eksempler på folk og firma som forsøker å logge deg til å klikke på en link som gir dem opplysningene dine som de senere kan bruker til å svindle deg.

For selv om det står en fristende tekst om at «Hvis du alltid har drømt om et Le Creuset-sett, så er dette øyeblikket ditt» eller «Skynd deg, lenken er kun gyldig ut måneden», så er det vitkig å tenke seg om en ekstra gang og ikke la seg lure.

«For godt til å være sant»

Les også

Denne uken kan Datahjelperne – som jobber med å identifisere svindelannonser og hjelpe folk som har blitt lurt – fortelle om flere kampanjer på nett hvor varemerket Le Creuset blir misbrukt.

«Historien til den tilsynelatende private profilen, er den samme som vi har sett i forbindelse med helt andre varemerker og butikker. Profilen er opprettet for et par dager siden og har stjålne bilder», skriver Datahjelperne, og gir samtidig et tips til hvordan man kan oppdage svindel og falske tilbudskampanjer.

«Hvis det virker for godt til å være sant, så er det ofte også det», slår de fast.

Stor frustrasjon

I kommentarfeltet har det bredt seg en stor frustrasjon.

En bruker skriver at hun har forsøkt å rapportere annonsen inn til Meta, men får til svar at de ikke kan finne noe galt. Og så fortsetter annonnsene med å dukke opp i Facebook-feedet til flere og flere nordmenn.

Les også

Jo flere som liker innleggene eller kommenterer på dem, jo større utbredelse får de.

«Dette er gryter som koster rundt 4.000 kroner så folk må lære seg å bruke hodet», mener en av dem som har kommentert innlegget til Datahjelperne.

Hun får støtte av Datahjelperne som ikke er i tvil: «Dette er svindel!»

Du kan se advarselen fra Datahjelperne nedenunder:

Ads by MGDK