Bekymret for brukt elbil? Tallene viser hvordan batteriet holder seg

02/05/2025 14:26

Hanne

FORBRUKER
foto: Shutterstock
Mange som vurderer å kjøpe brukt elbil, frykter svekket rekkevidde og dyre batteriskader.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Men nå kan Norges Automobil-Forbund (NAF) gi elbilkjøpere grunn til å senke skuldrene. Etter over 3.000 batteritester viser det seg at elbilbatteriene holder seg overraskende godt.

"Det har kun vært feil på seks batterier av alle testene vi har gjennomført", sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Ifølge ham er batteriene ofte mer holdbare enn selve bilen – og de aller fleste elbiler som vrakes, gjør det av helt andre årsaker enn batterisvikt.

Batteriskrekken er overdrevet
Det koster fort flere hundre tusen kroner å bytte ut et elbilbatteri, og dette er en av hovedgrunnene til at folk vegrer seg for å kjøpe brukt elbil. Men NAFs funn, og andre internasjonale undersøkelser, viser at moderne batterier holder imponerende godt – også etter mange år på veien.

De fleste testene NAF har gjennomført gjelder biler som er fem år eller nyere, men også studier av eldre biler viser samme trend: batteriene eldes sakte og stabilt.

"Det er ofte andre deler på bilen som ryker først. Batteriet er det mest robuste i hele drivlinjen", forteller Sødal.

Slik forlenger du levetiden på batteriet
NAF har enkle og konkrete råd for å ta best mulig vare på elbilbatteriet:

  • Lad jevnlig og litt om gangen. Dette kalles “klattlading” – sett bilen til lading når du kommer hjem.

  • Begrens ladingen til 80 % i hverdagen for å redusere slitasje.

  • Unngå å tømme batteriet helt, det kan påvirke helsen negativt over tid.

  • Saktelading hjemme er best. Hurtiglading sliter mer på batteriet, men heldigvis viser NAFs Elbilmonitor at to av tre nordmenn hurtiglader sjeldnere enn én gang i måneden.

Kulde er bedre enn varme
Et annet pluss for norske forhold er klimaet. Mens varme klimaer forkorter batterienes levetid, er kulde mindre skadelig – selv om rekkevidden reduseres vinterstid.

"Den norske vinteren gir færre kilometer per lading, men påvirker ikke batteriets langtidsholdbarhet nevneverdig", sier Sødal.