«Det er jo helt meningsløst», raser hun mens hun kjemper for å slippe å betale.
Akkurat nå leser andre
Desverre er dette ikke et enkeltstående tilfelle, og det skjer oftere enn du tror.
Tenk deg at du parkerer bilen, registrerer tiden riktig – og likevel får en saftig bot. Akkurat det skjedde med danske Birthe Madsen, og historien hennes er et skremmende eksempel på hvor vanskelig det kan være å vinne over private parkeringsselskaper.
Mente kassebilen var for stor
Birthe, som er bevegelseshemmet, parkerte på en kommunal plass ved Folkehuset Møllestien i Aarhus, der hun pleier å delta på varmtvannstrening.
Hun kjører en stor handicaptilpasset kassebil, og selv om hun sto innenfor linjene så godt som mulig, stakk bakenden litt ut. Det var nok til at hun fikk en gul bot fra Europark for «parkering utenfor oppmerket bås».
«Du får ingen kontakt med dem. De bare skriver at du har parkert ulovlig, og hvis du ikke betaler, går saken til inkasso», forteller Birthe fortvilet i et intevju med DR.
Kommunen måtte gripe inn
Les også
Birthe dokumenterte parkeringen med bilder og klaget først til Europark – uten hell.
Først da hun tok saken til Aarhus kommune, som eier plassen, fikk hun medhold. Kommunen konkluderte med at hun sto lovlig, og instruerte Europark om å annullere boten.
Dette er ikke et enkeltstående tilfelle. Flere andre bilister ved samme parkeringsplass har fått bøter for små feil – som å taste inn et ekstra bokstav i registreringssystemet for gratis parkering.
Mange opplever at klager til private parkeringsselskaper blir avvist uten reell behandling.
Nå mener bilistenes interesseorganisasjon at det er et mønster med for ivrige parkeringsvakter.
«Bøter for bagateller»
Les også
Ifølge den danske bilistorganisasjonen FDM er dette et økende problem.
Når kommuner leier inn private selskaper til å føre kontroll, øker antallet bøter – også for bagateller.
Private aktører tjener mer jo flere bøter de skriver ut, og har derfor sterke økonomiske insentiver til å være strenge.
«Vår erfaring er at private selskaper er mer nidkjære enn kommunale kontrollører, og ofte prioriterer inntekter fremfor rettferdighet», sier Dennis Lange, sjefskonsulent i FDM.
Kan det skje i Norge?
Også norske kommuner benytter private parkeringsselskaper, og her gjelder de samme prinsippene: En feilregistrering eller parkering utenfor oppmerket bås kan utløse bot – uansett grunn. Mange av de private bøtene ligger på 600–900 kroner, og klageprosessen kan være tung.
Les også
Forbrukerrådet minner om at parkeringsforskriften gir bilister rettigheter, men understreker at det er viktig å dokumentere alt – med bilder og kvitteringer – hvis man skal ha sjans til å få en urimelig bot omgjort.