Nye regler gir tydeligere rettigheter. Kan få stor betydning for feriereiser.
Akkurat nå leser andre
Pakkereiser har i mange år blitt markedsført som den trygge og enkle veien til ferie. Samtidig har pandemien og flere store reiseselskapskonkurser vist hvor sårbart systemet kan være når noe går galt.
EU-parlamentet har nå godkjent et oppdatert pakkereisedirektiv som styrker forbrukernes rettigheter.
Reglene vil også gjelde i Norge gjennom EØS-avtalen, ifølge Dagbladets DinSide.
Klarere regler for pakkereiser
Mange nordmenn velger pakkereise fordi det er enkelt, oversiktlig, og gir bedre rettigheter dersom noe går galt. Nå blir det også tydeligere hva som faktisk regnes som en pakkereise i lovens forstand.
EU fjerner begrepet «tilknyttede reiseordninger». Bestiller man flere reisetjenester på nett i én og samme bestilling innen 24 timer, og personopplysninger deles mellom aktørene, regnes reisen som en pakkereise med full beskyttelse.
Les også
Reiseselskapene må samtidig informere tydelig dersom tilleggstjenester ikke inngår i pakken.
Raskere refusjon og bedre beskyttelse
De nye reglene gir forbrukerne sterkere rettigheter ved avbestillinger.
Nordmenn får rett til å avbestille uten gebyr dersom ekstraordinære forhold oppstår, eller dersom avbestilling skjer innen fristen som er oppgitt ved bestilling.
Arrangørene må refundere pengene innen 14 dager. Ved konkurs skal kundene få pengene tilbake innen seks måneder, i enkelte særtilfeller kan fristen være opptil ni måneder.
Gavekort, ofte kalt «vouchers», kan fortsatt tilbys som alternativ, men kan ikke lenger påtvinges. Slike gavekort skal være gyldige i opptil 12 måneder, kunne deles opp og være dekket av konkursbeskyttelse.
Les også
Dette betyr det for Norge
Etter EU-vedtaket skal direktivet formelt innføres i medlemslandene. Som EØS-land vil Norge følge etter.
Når endringene er implementert, får norske reisende et klarere og mer forutsigbart regelverk, samtidig som norske arrangører får tydeligere plikter.
Reiseselskapene må også gi mer detaljert informasjon før og under reisen, og klager skal behandles raskere.
Skal gi tryggere ferier fremover
Målet med de nye reglene er å gjøre pakkereiser tryggere og mer forutsigbare.
Med klarere krav, raskere refusjon og sterkere forbrukerbeskyttelse håper EU å redusere risikoen for at ferieglede ender i langvarige konflikter og økonomisk usikkerhet.