Disse eldre bilistene står i fare for å miste førerkortet.
Akkurat nå leser andre
EU er for tiden i gange med en omfattende reform av førerkortsystemet i hele unionen. Den største endringen er en fullstending digitalisering av førerkortet hvor det skal lagres i en sertifisert app som kan brukes i hele EU.
Statens vegvesen har tidligere bekreftet overfor Dagens at det er ventet at EU’s nye førerkortdirektiv også vil gjelde for Norge som en del av EØS-avtalen.
Innen 2030 skal det digitale førerkortet altså bli hovedregelen i hele EU – og etter alt å dømme også i Norge.
Samme regler overalt
Men en nye førerkortreformen, som nå er politisk vedtatt i EU, gjemmer også på en rekke andre forhold som påvirker bilister i hele Europa.
I dag finnes det en rekke ulike typer førerkort, noe som skaper store forskjeller mellom landene.
Les også
Reformen innebærer at kortene standardiseres og automatisk anerkjennes på tvers av medlemsstatene. Samtidig innføres en prøveperiode på to år for nye sjåfører.
Dersom en bilist mister førerretten i ett medlemsland, vil forbudet også gjelde i resten av EU.
Gjelder for eldre sjåfører
EU har landet på en omstridt del av det nye førerkortdirektivet: reglene for eldre sjåfører. Det skriver Teksiden.
Det første forslaget om å korte ned gyldigheten for førerkort til fem år for bilister over 70 ble skrinlagt, og alle aldersgrupper beholder dermed en gyldighet på 15 år.
Likevel åpner reformen for at hvert medlemsland kan kreve legeundersøkelse ved fornyelse, noe som kan få praktiske konsekvenser for eldre sjåfører – særlig for dem som ikke består helsesjekken og dermed risikerer å miste førerretten.
Les også
Med de nye reglene blir helsesjekken langt viktigere for eldre sjåfører. Selve alderen gjør ikke at førerkortet blir kortere gyldig, men dersom medlemslandene innfører krav om legeundersøkelse ved fornyelse, kan utfallet av denne sjekken avgjøre om du får beholde førerkortet.
Med andre ord: Det er ikke fødselsdatoen som avgjør, men helsetilstanden.