Plutselig tok det helt av.
Akkurat nå leser andre
Nesten alt har blitt dyrere de siste årene – det merker man tydelig når man går i butikken. Alt fra smør til kjøtt har steget så mye i pris at mange leter febrilsk etter varer med gule lapper.
Likevel har folk fortsatt litt rom for søtsaker – og ett produkt har vist seg å være en klar favoritt.
Det skriver B.T.
Firedoblet på åtte dager
Både MENY og SPAR har opplevd en eksplosiv økning i salget av sjokoladeskilpadder. Og årsaken? Den er faktisk ganske spesiell.
«Det viste seg å henge sammen med en episode av TV-serien Klovn, der en sjokoladeskilpadde hadde en sentral rolle. Episoden ble vist for første gang 10. august, og i løpet av de neste åtte dagene firedoblet vi salget sammenlignet med resten av året,» sier Morten Vestberg, kommunikasjonsdirektør i Dagrofa, som eier MENY og SPAR.
Les også
Han forteller videre at interessen har roet seg noe, men fortsatt ligger på et høyere nivå enn før:
«Salget holdt seg slik i omtrent fem uker, og selv om det har falt litt tilbake, ligger det fortsatt betydelig høyere enn før den episoden,» sier Vestberg.
Toms ble med på spøken
Produsenten bak sjokoladeskilpaddene, Toms Group, har selv kastet seg på humoren.
På Instagram har selskapet blant annet delt et innlegg hvor de advarer på spøk: «Tenk deg nøye om før du spiser en sjokoladeskilpadde.»
Ifølge Klovn-episoden kan det nemlig være farlig å gjøre nettopp det – særlig hvis den kommer fra revisor Kurt.