Når søtsuget melder seg, står mange foran butikkhyllene og nøler: Skal man gå for den lille sjokoladeplaten som knapt varer til neste reklamepause, eller den gigantiske varianten som nesten krever egen oppbevaringsboks?
Nå prøver Mondelez, selskapet bak både Freia og Milka, å møte forbrukerne på halvveien – bokstavelig talt.
Den amerikanske matgiganten, som eier en rekke kjente merkevarer, innfører nå en ny mellomstørrelse på sine populære sjokoladeplater.
Bakgrunnen er ikke bare ønske om variasjon i butikkhyllene.
Ifølge Bild og den tyske bransjeavisen Lebensmittel Zeitung er endringen et direkte svar på et synkende sjokoladesalg og kraftig økte kakaopriser, som har presset produsentene til å kutte ned på mengden – uten å senke prisen.
Tidligere i år ble mange sjokoladeelskere irriterte da Milka-platene på 100 gram krympet til 90 gram, mens prislappen forble den samme.
Det samme skjedde i fjor med XXL-platen, som ble redusert fra 300 til 250 gram.
Her er løsningen: "Milka Extra" på 190 gram
Den nye sjokoladeplaten på 190 gram er allerede lansert i Nederland under navnet “Milka Extra”, med en pris på 3,79 euro – tilsvarende rundt 28 norske kroner.
Den plasserer seg strategisk mellom standardutgaven og XXL-platen, og skal gjøre valget litt enklere for kundene.
Mondelez har foreløpig ikke bekreftet nøyaktig når nyheten kommer til Norge eller hva prisen blir her, men det er ventet at også det norske markedet vil få smaken av mellomstørrelsen.
Men vil dette være nok?
En bransjeinnsider sier til Lebensmittel Zeitung at "segmentet mister for alvor volum", og peker på at de største sjokoladeplatene oftest kun blir kjøpt når de er på tilbud.
Spørsmålet nå er om Mondelez har funnet en smart løsning – eller bare skapt en ny konkurrent til sine egne produkter.