Snart kan du ikke besøke alle nettsider lenger.
Akkurat nå leser andre
Google har kunngjort en omfattende oppdatering som vil påvirke alle som bruker verdens mest populære nettleser. Ifølge selskapet vil endringen tre i kraft i 2026, og målet er å gjøre nettet tryggere for alle.
Chrome strammer inn sikkerheten
«Chrome vil begynne å blokkere usikre nettadresser i 2026», skriver PC for All.
Når en ny versjon av nettleseren lanseres i oktober neste år, blir sikre https-tilkoblinger standard. Samtidig betyr det at ukrypterte http-forbindelser ikke lenger vil være tillatt.
I dag får brukere kun opp en advarsel dersom de besøker et nettsted som ikke er kryptert, men det er fortsatt mulig å gå videre. Fra neste høst vil det derimot bli umulig å åpne slike sider, da Chrome vil blokkere dem fullstendig.
Dette kan skape utfordringer for noen
De fleste moderne nettsteder benytter allerede https, og de fleste brukere vil derfor ikke merke mye til endringen. Likevel kan den skape problemer for mindre og eldre nettsider.
Ifølge PC for All kan «små private og lokale steder» være blant dem som rammes, fordi de ofte ikke har oppdatert sikkerhetssertifikatene sine.
Les også
Endringen kommer heller ikke over natten – Google planlegger en gradvis innføring, slik at utviklere får tid til å tilpasse seg.
Chrome dominerer verdens nettbruk
At Google satser på økt sikkerhet i Chrome er ikke overraskende, ettersom nettleseren er klart størst på verdensbasis.
Ifølge Statcounter bruker omtrent 71,8 prosent av alle internettbrukere Chrome.
Safari følger på andreplass med 13,8 prosent, mens Edge (4,6 prosent) og Firefox (2,1 prosent) ligger langt bak.
Dermed beholder Chrome posisjonen som den mest brukte nettleseren i verden, med god margin.
Svenske brukere skiller seg ut
I Sverige er situasjonen noe annerledes. Selv om Chrome også her topper listen, er forskjellen mindre.
Les også
Tall fra Statcounter viser at 52,8 prosent av svenskene bruker Chrome, mens 28,3 prosent foretrekker Safari.
Deretter følger Edge (7,7 prosent), Samsung Internet (4,2 prosent), Firefox (3,7 prosent) og Opera (1,4 prosent).