Nye førerkortregler trer snart i kraft i Norge.
Akkurat nå leser andre
Store endringer er på vei for alle som kjører bil i Norge. EU har vedtatt et nytt regelverk som vil påvirke både hvordan førerkort utstedes, fornyes og brukes.
Det er første gang på to tiår at førerkortreglene moderniseres i stor skala. Målet er å gjøre systemet enklere, mer digitalt og tryggere – både for sjåfører og myndigheter.
Selv om Norge ikke er medlem av EU, følger vi de fleste reglene gjennom EØS-avtalen.
Dermed vil de fleste av de nye bestemmelsene også gjelde norske bilførere.
Førerkortet blir digitalt
En av de største endringene handler om selve førerkortet. Om få år vil plastkortet du har i lommeboka bli erstattet av en digital versjon – lagret direkte på mobilen din.
Les også
Det digitale førerkortet får samme gyldighet som dagens fysiske kort, og vil gjelde i hele EU og EØS. Løsningen skal gjøre det enklere å dokumentere førerrett når du reiser i utlandet.
Samtidig innføres et felles europeisk register som gjør det mulig for myndighetene å følge opp kjøreforbud og bøter på tvers av landegrenser. Mister du førerkortet i ett land, vil forbudet automatisk gjelde i hele Europa.
Statens vegvesen har allerede tidligere bekreftet overfor Dagens at dette også kommer til å bli gjeldende for norske sjåfører.
Nye regler for elbiler
Det blir også endringer for elbilister. EU øker nemlig vektgrensen for førerkort klasse B – altså vanlig bilførerkort – fra 3.500 til 4.250 kilo for elektriske kjøretøy og biler som går på alternativt drivstoff.
Bakgrunnen er at elbiler ofte er tyngre på grunn av batteriene, og mange moderne modeller overskrider dagens grense.
Les også
Dermed kan flere elbil- og bobilførere fortsette å kjøre lovlig uten lastebillappen.
Unge får slippe til tidligere
En av de mest omtalte endringene gjelder aldersgrensen. Ungdom får nå mulighet til å ta førerkort allerede som 17-åringer.
De kan kjøre så lenge de har med en erfaren ledsager, og får lov til å kjøre alene fra de fyller 18. Ordningen skal gi unge mer erfaring og bidra til å løse mangelen på yrkessjåfører i Europa.
For ferske førere innføres en toårig prøvetid etter oppkjøring. I denne perioden gjelder nulltoleranse for alkohol, og fartsovertredelser får strengere konsekvenser.
Hensikten er å redusere antall ulykker blant unge bilførere, som står bak en uforholdsmessig stor andel av trafikkulykkene i Europa.
Hva blir gjeldende for nordmenn?
Les også
EU forventes å ferdigstille regelverket i løpet av oktober. Det digitale førerkortet og den nye vektgrensen kan bli innført allerede i 2027.
Norske myndigheter ventes å følge de fleste bestemmelsene, men vurderer enkelte av de mer kontroversielle forslagene nærmere før endelig vedtak.