Fra neste år må mange motorsyklister oppgradere bremsene sine. Ellers risikerer de både bot og bråstopp.
Akkurat nå leser andre
Fra 13. oktober 2026 gjelder nye og strengere krav til bremsesystemer for motorsykler i Colombia. Reglene ble egentlig vedtatt for innføring i 2025, men myndighetene har valgt å utsette ikrafttredelsen med ett år for å gi industrien og kontrollorganene bedre tid til å forberede seg.
Det betyr ikke at kravet forsvinner – tvert imot. Fra og med høsten neste år må alle nye motorsykler oppfylle strenge bremsekrav. Gjør de ikke det, venter både sanksjoner og gebyrer når kontrollene ruller i gang. Det skriver Teksiden.
Hvem må oppgradere?
Det handler ikke om alle motorsykler, men ganske mange: Nye modeller mellom 50 og 150 kubikkcentimeter må ha enten kombinerte bremser (CBS) eller antiblokkeringssystem (ABS). Motorsykler over 150 kubikk må ha ABS som standard.
Tiltaket er del av en stor trafikksikkerhetsreform. Colombia har nemlig et alvorlig problem: Seks av ti som omkommer i trafikken er motorsyklister. Med bedre bremsesystemer håper myndighetene å snu denne dystre statistikken.
Kritikken lar ikke vente på seg
Ikke alle jubler for utsettelsen. Den colombianske motorsykkelbransjen, representert ved Andi Motorcycle Industry Chamber, mener det sender et dårlig signal.
Les også
Bransjen hevder de har jobbet med å tilpasse seg kravene siden 2022, og at enda en utsettelse kan bremse teknologisk utvikling.
«Dette er teknologier som redder liv», sier direktør Iván García Franco, og ber myndighetene holde fast ved opprinnelig plan. Det skriver El Tiempo.
Hvorfor blir det likevel utsatt?
Transportdepartementet forsvarer beslutningen. De peker på at overgangen krever teknisk presisjon og internasjonal koordinering, blant annet med FN-standarder og amerikanske sikkerhetsregler.
«Det viktigste er å få på plass riktig kvalitet og kontroll fra første dag», sier de.
Hva betyr dette for deg?
Hvis du planlegger å kjøpe ny motorsykkel i Colombia neste år, bør du sjekke bremsesystemet ekstra godt. Fra 13. oktober 2026 vil manglende oppfyllelse av kravene føre til bot, og du risikerer å ikke få kjøretøyet registrert.
Les også
For mange kan det være fristende å utsette investeringen i et nytt kjøretøy, men med sikkerheten i bunn og potensielle bøter på toppen, kan det lønne seg å være i forkant. Dette handler ikke bare om å unngå sanksjoner – det handler også om å unngå å bli en del av den dystre ulykkesstatistikken.