Oslo Lufthavn Gardermoen er en av de travleste flyplassene i Norge og betjener millioner av passasjerer hvert år. I 2024 var det totalt over 28 millioner reisende som passerte gjennom terminalene på Gardermoen.
Med så mange mennesker i bevegelse er det ikke rart at renhold og vedlikehold er avgjørende for flyplassens omdømme og brukernes opplevelse.
Men det har den siste tiden kommet flere klager på nettopp dette, og flere reisende mener at standarden på renholdet har blitt betydelig dårligere.
En rekke klager om dårlig renhold har blitt sendt inn til Avinor, spesielt med tanke på skitne fellesområder, tilgrisede sitteplasser og det mange mener er dårlige renholdsrutiner på toalettene på Oslo Lufthavn.
Det skriver Flysmart24.
En av de som nylig klaget, er langt fra nådig i sin vurdering.
"Skittent og dårlig lukt"
"Jeg flyr fra Oslo Lufthavn omtrent 20 ganger per år, og har gjort det i over ti år. Renholdet på toaletter og fellesområder har blitt dårligere og dårligere. Stort sett skittent. Dårlig lukt på toaletter, mangel på varmt vann, søppel og rester står overalt", skriver han i klagen.
Vedkommende har også lagt ved et bilde av søppelbøttene ved gaten på pir nord, som han mener ofte er overfylte og ikke tømmes regelmessig.
En annen klage på renholdet kom fra en reisende som nylig sendte denne meldingen til Avinor:
"Jeg kom hjem i dag etter en reise jorda rundt. Vi var innom 25 flyplasser på turen. Den mest skitne og ulekre flyplassen på hele turen var Oslo Lufthavn! Det er en skam at det skal se slik ut, fra immigrasjon og hele veien ned til ankomst, så det ut som en svinesti. Er det slik vi ønsker at alle reisende skal bli møtt i Norge?" spør vedkommende.
Tar klagene på alvor
Monica Iren Fasting, kommunikasjonssjef ved Oslo Lufthavn, sier til flysmart24 at Avinor tar klagene på alvor og at de blir fulgt opp med renholdsleverandøren.
"Avinor har avtale med en renholdsleverandør som utfører disse tjenestene, og de har rutiner på renholdsfrekvens og tømming av søppel gjennom hele døgnet. Vi har jevnlige møter med dem for å sikre god nok kvalitet på renholdet. Samtlige aktører på flyplassen ønsker at den skal fremstå ryddig", sier Fasting.
Hun påpeker at det kan oppstå situasjoner der søppelet hoper seg opp, og minner om de store områdene som skal holdes rene, og ber også om hjelp fra passasjerene til å passe på å kaste søppel i de riktige søppelspannnene.
"Det er over 200.000 kvadratmeter som skal holdes rent, og titusener av passasjerer som reiser gjennom flyplassen hver dag. Samtidig ser vi at det fra tid til annen registreres klager på renhold av toalett og andre områder", sier Fasting.