Nå må mobilen din merkes: Dette betyr EUs nye krav

02/08/2025 16:00

Sofie

FORBRUKER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nå må mobilen merkes: Slik påvirker det deg.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Fra 20. juni innfører EU en ny merkeordning som skal gjøre det enklere for deg som forbruker å ta bedre valg når du kjøper mobiltelefon eller nettbrett.

Et nytt energimerke – ikke ulikt det vi kjenner fra hvitevarer – skal fremover vise alt fra hvor lett mobilen er å reparere, til hvor godt den tåler å falle i gulvet. Det skriver DinSide


Skal bli lettere å sammenligne kvalitet
Et av målene med den nye merkeordningen er å gjøre det enklere for forbrukere å sammenligne kvalitet og holdbarhet på elektroniske produkter.

Merket vil inkludere informasjon om tilgjengeligheten på reservedeler, hvor lett produktet er å reparere, og hvor mange programvareoppdateringer som er garantert.

Camilla S. Gramstad, bærekraftsjef i Elkjøp, tror dette blir viktig:

"Vi tror merkingen raskt blir et viktig sammenligningsgrunnlag for kvalitet og holdbarhet".

Dette støttes også av Silje Ensrud fra Power, som sier at produsenter allerede er i gang med å bytte ut modeller som ikke oppfyller de nye kravene. Hun mener tiltaket er et viktig skritt:

"Det er bra for miljøet og forbrukeren. Kundene får produkter som tåler mer, varer lenger og har reservedeler tilgjengelig."


Bærekraft skal lønne seg
Gunstein Instefjord fra Forbrukerrådet mener dette er svært gode nyheter for både miljøet og forbrukerne.

"Velger man en mer holdbar mobil som lettere kan repareres, sparer man både penger og miljø."

Han peker på at åtte av ti forbrukere ønsker å handle mer bærekraftig, men at elektronikkbransjen hittil har vært en utfordring med produkter som er dyre å reparere og har begrenset levetid.


Reparasjon fremfor utskifting
Ifølge Elkjøp repareres allerede over 500 000 produkter årlig, og de står klare til å ta imot flere. Bransjen forventer at holdbarhet og reparasjonsscore vil bli viktigere for kundene enn energieffektivitet.

Likevel er pris fortsatt en barriere for mange, noe som har fått flere aktører til å oppfordre myndighetene til å redusere momsen på reparasjoner. Forbrukerrådet har tidligere også etterlyst bedre merking av reklamasjonstid, etter en undersøkelse som viste stor frustrasjon over kort levetid på dyre produkter.


Forbrukerne får mer makt
En viktig konsekvens av merkeordningen er at produsenter nå må legge større vekt på kvalitet og bærekraft. Når det blir synlig hvilke modeller som er mest slitesterke og lettest å reparere, blir det vanskeligere å selge dårlige produkter.

Elkjøp og Power jobber nå med å gjøre merkeordningen tydelig både på nett og i butikk. Ifølge Gramstad er det allerede klare retningslinjer for hvordan merkingen skal fremgå, og de siste detaljene er nå i ferd med å falle på plass.


Mobilen lever lenger
Tall fra Elektronikkbransjen viser at vi i snitt bruker mobiltelefonen vår i tre år og fem måneder – ni måneder lenger enn i 2020. Likevel er reklamasjonstiden fem år, og dekker ikke uhell og feilbruk. Med andre ord: Hvis du ofte mister telefonen i gulvet, bør du følge ekstra godt med på den delen av merket som forteller hvor godt den tåler fall.