Råvareprisen på kaffe går nedover, men prisen i butikken går opp. Hvordan henger det sammen?
Akkurat nå leser andre
En kopp kaffe om morgenen er for mange selve starten på dagen – en liten luksus i hverdagen. Men visste du at du betaler altfor mye for den?
Du tror kanskje kaffen din bare har blitt dyrere fordi “alt” har blitt dyrere? Men sannheten er at butikkene holder deg for narr.
Råvareprisen på kaffe har falt jevnt og trutt – likevel skrur dagligvarekjedene prisene opp.
Kaffen er billigere – men du betaler mer
Råvareprisen på kaffe har falt med hele 30 prosent siden februar, men i butikkhyllene har prisen steget med opptil 50 prosent i samme periode. Det hevder siviløkonom og dagligvareaktivist Anders Nordstad.
«Kjedene bruker råvareprisene for alt de er verdt når det er dyrt, men ikke når det er billig», sier han til Dagbladet.
Les også
I skrivende stund må du betale rundt 70 kroner for en 250-grams pose fra Friele eller Evergood – mot 55–58 kroner tidligere i år.
Riktignok har noen av lavpriskjedene kampanjer på kaffe innimellom, men grunnprisen er høyere enn den har vært. Tidligere har matbutikkene argumentert med at det er på grunn av høye råvarepriser på kaffe, men hva nå?
Bruker gamle innkjøp som unnskyldning
Dagligvarekjedene, som Coop, Kiwi og Rema 1000, hevder prisene fortsatt er høye fordi kaffen ble kjøpt inn da råvareprisene var på topp i januar og februar.
Det er Nordstrand ikke enig i at er et godt argument.
«Det henger ikke på greip å forklare dette med bare råvareprisen. Butikkene setter prisene opp når de kan – og ned når de må», slår han fast.
Treg nedgang – rask oppgang
Les også
Ifølge Nordstad utgjør råvaren kun rundt 18–20 prosent av den totale kaffeprisen. Likevel har ikke transport- eller emballasjekostnadene økt nok til å forsvare prisgaloppen.
Han mener prisstrategien er bevisst og sier det er “dypt problematisk” at kjedene raskt følger råvareprisen når den stiger – men seint når den faller.