Tidene og trendene forandrer seg fort.
En ny forbrukerstudie viser at de billige kinesiske plattformene Temu og Shein begynner å miste fart.
I hvertfall hvis vi tar utgangspunkt i landet p åden andre siden av Atlanteren.
Bakgrunnen er Trumps toll-pakke: USAs politistke endring har fjernet fordelen som lenge har gjort det mulig for utenlandske nettbutikker som Temu og Shein å selge varer billig og sende dem til amerikanske kunder.
Tollkrigen som blant annet raser mellom USA og Kina har ført til et nytt shopping-mønster for handlelystne amerikanere.
Nye importregler
En ny kongressrapport viser at fjerningen av den såkalte "de minimis"-grensen – et fritak fra importavgifter for varer under 800 dollar – særlig rammer Temu og Shein, som sto for omtrent 30 prosent av de berørte forsendelsene.
Og ifølge analysefirmaet Consumer Edge beveger amerikanske forbrukere seg nå i hopetall mot innenlandske alternativer.
"Amerikanske merker som Old Navy, Ulta Beauty, Nordstrom Rack og Savers Value Village har innen utgangen av april samlet inn en betydelig del av pengene som tidligere ble brukt hos Temu og Shein", står det i selskapets rapport.
Det skriver mediehuset SGB Media.
Null prosent vekst
Temu gikk fra en årlig vekst på rundt 50 prosent i begynnelsen av april til nesten null ved slutten av måneden.
Shein falt fra 30 til 20 prosent.
Samtidig har begge redusert markedsføringen sin, noe som bare forverrer salgsfallet.
Og hvor flyttes pengene hen?
Her handler de i stedet
Consumer Edge peker på at amerikanske butikker som Old Navy, Bloomingdale's og til og med bruktbutikken Savers Value Village vinner terreng.
Skjønnhetsbutikker som Ulta Beauty og SpoiledChild merker også tilstrømningen av nye kunder som ser etter nye, men rimelige produkter.
Michael Gunther, visepresident i Consumer Edge, sier:
«Dataene viser ikke bare en nedgang – vi ser en rask omfordeling av penger, og vi kan spore nøyaktig hvilke merker som høster fordelene.»