Forside FORBRUKER Store Vipps-problemer påvirker kundene

Store Vipps-problemer påvirker kundene

Vipps, mobil, telefon, smartphone, tæpping, betale med mobilen
Vipps

Betegnes som «hikke» – men for brukerne føltes det mer som full stans.

Akkurat nå leser andre

Vipps har på få år gått fra å være en praktisk liten app til å bli like selvfølgelig som bankkortet. Vi vippser for småbeløp til venner, betaler regninger, og handler i butikk og på nett.

Nettopp derfor oppleves det som ekstra frustrerende når appen ikke virker slik den skal.

I sommer har det skjedd litt oftere enn ønskelig. Da opplevde mange nordmenn en uvanlig mengde feil og avbrudd i Vipps-tjenesten.

Mye feil

En gjennomgang DinSide gjorde av selskapets driftslogg viser over ti feil i løpet av juni måned.

I juni hadde vi omtrent tre kvarter fordelt på forskjellige dager der mange opplevde feil med Vipps. Det er høyere enn normalt, innrømmer kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Vipps til nettstedet, og beskriver feilen som en form for hikke.

Feil både hos bankene og Vipps

Les også

Årsakene varierte. Noen ganger var det bankene som sviktet.

«Dersom én bank har problemer, vil det kunne påvirke alle som prøver å vippse til eller fra kontoer i den banken. Dette er feil som ligger utenfor vår kontroll, men det skaper uansett knot for brukerne», sier Lunde.

Hun råder derfor alle til å registrere flere betalingskort, gjerne knyttet til ulike banker eller kredittkortelskap i appen. Da kan du velge et annet kort dersom banken din svikter.

Men ikke alle problemene kan skyves over på bankene. Flere ganger var det Vipps’ egne systemer som knelte – ofte i forbindelse med interne endringer

Ny global funksjon

I september rullet Vipps ut sin hittil største oppdatering. Da kunngjorde Vipps at brukerne nå kan “tæppe” med mobilen ikke bare i Norge, men på betalingsterminaler over hele verden.

Les også

Dette innebærer at iPhone-brukere kan legge til både Visa og Mastercard i Vipps-lommeboken og bruke dem som betalingskilder i utlandet, mens Android-støtte rulles ut i ukene som kommer.

Ifølge Vipps er dette en av selskapets største milepæler, og den gir deres lommebokfunksjon “full dekning” for betalinger i Norge og utlandet.

Men med større omfang følger også høyere krav til stabilitet. Innføringen av globale betalinger krever mer robust infrastruktur og større trafikktålighet — noe som kan øke risikoen for driftsproblemer og “hikke” i tjenestene, særlig i perioder med høyt belastning, komplekse transaksjoner eller ved feil i tilknyttede banksystemer.

Varsler feil i appen

Vipps avviser at de mange feilene skyldes sammenslåingen med MobilePay eller økt bruk. Plattformen skal ifølge Vipps ha kapasitet til å håndtere trafikken fra over 12,5 millioner brukere.

Vipps lover at store feil varsles direkte i appen, og ikke via mail. Så hvis du får en sms eller mail om at du må oppdatere kontoinformasjonene eller annet, må du ikke klikke på linken men gå direkte til appen og se om det er korrekt.

Les også

Bedriftskunder får detaljer via driftssidene.

Ads by MGDK