Gjør noe med smertene før de blir ødeleggende

16/12/2021 10:15

Valdemar Lind

Helse
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Dersom du opplever smerter i kroppen er det viktig å gjøre noe med disse før de blir for alvorlige.

Hva kan du gjøre selv?

Dersom du ofte opplever smerter i kroppen er det godt mulig disse kommer fra å være inaktiv store deler av dagen. Dette er spesielt relevant dersom du har en jobb hvor du sitter mye stille. Fysisk aktivitet og trening kan hjelpe mot smertene og forebygge fremtidige smerter.

Aktiv hverdag

Aktivitet i hverdagen hjelper mye. Dette inkluderer aktivitet i løpet av arbeidsdagen som å reise deg, gjøre noen enkle øvelser og bevegelser ofte. Helst en gang eller ofte i timen under stillesittende arbeid. Det inkluderer også aktivitet som å gå turer eller velge trapper over heisen.

Trene

Utenom enkel aktivitet i hverdagen er det lurt å få inn noen treningsøkter. Det er viktig å variere treningen. Du bør både trene kondisjon, trene styrke og tøye. Det er også viktig å trene hele kroppen. Det kan være fristende å kun trene de kroppsdelene du har smerter i, men det å trene hele kroppen er lurt. Forskjellige muskelgrupper jobber sammen, og trene hele kroppen, også når du ikke har smerter, kan hjelpe med å forebygge nye smerter.

Når bør du søke profesjonell hjelp?

Dersom smertene vedvarer kan det være en ide å søke profesjonell hjelp. Hos klinikk for alle kan du få hjelp for det meste. Der kan du få hjelp av dyktige fysioterapeuter eller kiropraktorer. De kan hjelpe deg med å diagnostisere og behandle diverse problemer og smerter. Når du får hjelp fra profesjonelle kan du være sikker på at du gjør det riktige for akkurat dine problemer, og du kan være sikker på at øvelsene blir utført riktig. Dersom øvelser blir utført feil kan det føre til nye problemer eller smerter, eller det kan forverre de du allerede opplever.

Læs også:

Legg det under jordbærplanten din: Da får du sommerens beste avling Det er en vanlig frustrasjon blant jordbærdyrkere å se rikelig blomstring uten at innhøstingen følger etter.
Dette er hva vitenskapen sier om å spise en banan til frokost Selv om det ikke er ideelt som et første måltid, kan det være fordelaktig å spise en banan før frokost eller som en del av en balansert frokost.