Vil du gjerne få sixpack? Da må du holde unna disse matvarene

Har du noensinne tenkt på hvordan noen mennesker får seg veltrente sixpack magemuskler, og det føles som om du bare ikke klarer å oppnå det samme? Du er ikke alene.

Dessverre kommer mange diett -og treningsguider bare med generelle uttalelser og beskrivelser. De informerer deg om alt vedrørende proteiner, fettstoffer og karbohydrater, men de forsømmer den meningsfulle informasjonen om selve de spesifikke produktene. Hvis du ikke vet hvilke matvarer du skal unngå, og hvilke du fint kan spise, så blir det vanskelig å oppnå målet ditt. 

Mat som skal unngås av hensyn til magemusklene dine

1. Forarbeidet mat

Forarbeidet mat er mat hvor alle næringstoffer og fibre er fjernet, som boksmat, chips og snacks. Forarbeidet kjøtt som er røkt eller saltet eller er tilsatt kjemikalier som natriumnitritt, bør unngås når du prøver å få deg sixpack. Dette gjelder blant annet skinke, bacon, salami, pastrami og pølser. Forarbeidet mat har også vanligvis et høyt innhold av natrium, raffinerte karbohydrater eller fett, og gir bare en liten mengde protein. 

Les også

Forskere: Drikk minst fire kopper kaffe om dagen og lev lenger

2. Raffinert sukker

Inkludert i matvarer du bør unngå når du trener magemusklene dine, finner du raffinerye sukkerarter (karbohydrater), som maltose, dextrose, saccharose, laktose, glukose, maissirup med høj fruktose, honning og fruktjuicekonsentrat. Raffinert sukker kan medføre et høyt blodsukkernivå, hvilket igjen får insulinnivået å stige. Hvis sukker ike brukes raskt til energi, kan det bli lagret i kroppen som fett.

3. Fet mat

Kroppen vår har behov for noe fett fra mat. Det er en viktig energikilde, og det bidrar til å absorbere visse vitaminer og mineraler. Men du bør unngå industrielt fremstilt transfett og mettet fett. Transfett er det verste og finnes hovedsakelig i faste margariner, svinefett og mange kaker og bakverk. Mettede fettstoffer er ikke mye bedre, og de finnes i søtmelks-meieriprodukter, rødt kjøtt, kokosolje, ost og mye bakverk.

4. Alkohol

Alkohol når det inntas med måte, gir noen helsemessige fordeler. Alkohol inneholder dog også betydelige mengder raffinert sukker uten vesentlige næringsstoffer. Det beste er å unngå alkoholholdige drikkevarer, fordi det kan forhindre deg i å overholde en tilpasset kostholdsplan, som gir protein, komplekse karbohydrater og essensielle vitaminer og næringsstoffer.

Les også

Alle har en mobil - men de færreste kjenner til dette geniale trikset

5. Raffinert korn 

Andre fødevarer som skal unngås mens du utvikler gode magemuskler, er raffinert korn. Raffinert korn gjennomgår en prosess som fjerner kim, klid og kostfibre samy essensielle vitaminer og jern. Eksempler på raffinerte kornprodukter omfatter hvitt mel, hvit ris, avkimet maismel og hvitt brød. De er ekstremt stivelsesholdige, har et høyt innhold av gluten, er strippet for naturlige fibre, inneholder mange kjemiske tilsetningsstoffer, er bleket og inneholder dessuten mange kunstige fargestoffer og aromaer. 

6. Flytende kalorier

Flytende kalorier, spesielt brus, kan utgjøre alvorlig skade. Du bør unngå å drikke brus når du skal trene deg opp en sixpack, fordi de typisk er fulle av raffinert sukker, hvilket gjør de til en enorm kalorikilde. Brus er fylt med raffinerte sukkerarter, energidrikk er ikke mye bedre, og selv noen fruktjuicer jobber i mot deg. Ikke la deg lure av ordet "frukt", da noen av disse drikkevarene har fått fjernet alle næringsstoffer og har mer sukker og tilsetningsstoffer enn frukt.

Les også

Ny undersøkelse: Du blir kreativ av å drikke vin

7. Fastfood

I dagens på-farten sammfunn er det mange mennesker som virkelig ikke finner tid til å forberede sunne måltider. I stedet er de ofte avhengige av fastfood. Problemet er at fastfood er mat du skal unngå, hvis du vil ha magemuskler. En av de letteste måter å få i seg fler enn man burde, er å spise fastfood mer enn å én gang om dagen eller flere ganger i uken, hvilket kan ødelegge sjansene dine for å oppnå magemuskler. Det er mye lettere å kontrollere kalori-inntaket ditt når du tilbereder din egen mat, samtidig som du på denne måten sparer mye penger. 

Mat du gjerne må spise

1. Matvarer med et høyt innhold av vitamin C 

Sel vom du spiser sunt og mosjonerer, så kan konstant stress forhindre magemusklene dine i å utvikle seg. Når kroppen blir stresset begynner den å produsere hormonet kortisol, hvilket fremskynder lagring av kolesterolhevende fett rundt livet samt øker sukkerartene i blodbanen. Heldigvis kan C-vitamin - rike fødevarer som paprika, grønne blader, brokkoli og erter bidra til å holde deg trimmet. C-vitamin hjelper kroppen til å raskt eliminere hormonet kortisol.

2. Egg

Egg inneholder et næringsstoff kalt kolin, som setter opp stoffskiftet og kan bidra til "å skru av" den mekanismen som er ansvarlig for lagring av magefett. Kolinmangel kan forårsake muskelskader samt et unormalt fettindhold i leveren. Hvis du ønsker å gå ned i vekt, kan inkludering av proteinrike egg i et vektstyringsprogram også øke vekttapet ditt. Lag hardkokte egg til å spise på farten, eller lag eggerøre om morgenen. Egg er aldri feil! 

3. Bananer

Du kommer ikke til å ha lyst til å vise frem sixpacken din hvis magen din er oppblåst. Bananer kan gi deg to fordeler ved å forhindre oppblåsthet på to måter. For det første er bananer rike på kalsium, som forhindrer væskeansamling ved å regulere natriumnivåene i kroppen din og dermed redusere saltindusert oppblåsthet. For det andre er bananer en god kilde til probiotiske fibre, som øker bekjempelsen av oppblåsthet i tarmen og forbedrer fordøyelsen. Undersøgelser viser at spesielt kvinner kan unngå oppblåsthet så mye som 50% hvis de spiser to bananer daglig. 

Les også

Ny forskning: Menn som er sammen med formfulle kvinner er lykkeligere og lever lengre

4. Magert fjærkre

Hvorfor ikke forbrenne noen kalorier mens du spiser? En av måtene å holde fettnivåene dine i sjakk, er å bruke den termiske effekten av mat til din fordel. Termisk effekt av mat representerer den energien kroppen bruker på fordøyelse, absorbering, transport, stoffskifte og lagring av all maten du spiser. Jo høyere termisk effekt, jo fler kalorier forbrenner du bare ved å fordøye maten. Magre skiver av kalkun eller kylling gir deg en høy termisk effekt, og du bør spise det hver dag. 

5. Belgfrukter

Et treningsmål som fokuserer på næringsrike fødevarer som belgfrukter som inneholder en lang rekke næringsstoffer med relativt få kalorier, gir ikke bare energi, det understøtter også en god helse ved at nære kroppen. Belgfrukter som erter, bønner og kikerter er fettfattige, høyproteinkilder av essensielle vitaminer og mineraler samt antioksidantforbindelser og kostfibre, som bidrar til å avsløre sixpacken. For de som er på en kaloribegrenset kost, har forskerne avgjort at fire porsjoner belgfrukter i uken, hjelper et vekttap mer effektivt enn en kost uten belgfrukter.