Mette betalte med kontanter i Kiwi: Så ble hun truet med politianmeldelse

13/12/2022 08:58

Emma

Innland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Mette betalte med kontanter på Kiwi. Like etter ble hun truet med politianmeldelse.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

55 år gamle Mette handle på Kiwi på Vitbank på Lierstranda.

Ved inngangen til butikken sto det et skilt med «Ingen kontant, bare kort». Men det la ikke Mette merke til da hun gikk inn for å handle.

Hun fant varer til presis 111 kroner, som hun skulle betale med kontanter. Hun er en ivrig forkjemper for kontantbetaling, og bruker svært sjeldent bankkort og hadde heller ikke bankkortet med denne dagen.

- Vi tar ikke kontanter, fikk Mette beskjed om fra personen i kassa.

Det skriver Drammens Tidende.

Brenden hadde ikke med seg bankkort, og reagerte på at kvinnen sa at butikken ikke tok imot kontanter.

Dermed tilkalte kvinnen i kassa på Kiwi en annen kollega.

- Han kom dundrende i full fart. Jeg tenkte bare at «nå må jeg bare ta med meg varene mine og gå», sier hun.

Mette la derfor fra seg 111 kroner i kassa, og gikk.

- Jeg hadde jo betalt for varene, men da ropte mannen kjempehøyt - slik at hele butikken hørte det - at han skulle politianmelde meg, hevder hun overfor Dagbladet.

- Jeg svarte: «Det må dere bare gjøre!». Jeg hadde betalt, og ikke gjort noe ulovlig, sier 55-åringen.

Brenden reagerte også på at den ansatte på Kiwi ropte etter henne.

- Det er ganske flaut, foran så mange andre. Han hadde kanskje ikke sett at jeg hadde betalt, men likevel, sier hun.

Nora Mile Helgesen er kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, og sier dette til Dagbladet:

- Dette var en misforståelse. En teknisk feil gjorde at vi bare hadde mulighet til å gi veksel i mynt, men det var mulig å få betalt kontanter. Det er alltid mulig å betale med - og ta ut - kontanter hos oss, og Kiwi er en av få aktører som har kontanttjenester i butikk.

Helgesen forklarer at personene i kassa ikke visste at det var mulig å betale kontant hvis man hadde det eksakte beløpet.

- Da oppsto misforståelsen. Vi beklager at dette ble en ubehagelig opplevelse for kunden, sier hun.