Forside Innland Seks ganger dyrere: «Utnytter kunder som ikke er prisbevisste”

Seks ganger dyrere: «Utnytter kunder som ikke er prisbevisste”

Emma Emma
Seks ganger dyrere: «Utnytter kunder som ikke er prisbevisste”
Foto: Shutterstock.com

En prisduell viser at prisen er seksdobbelt.

Akkurat nå leser andre

Påsken er i gang og butikkhyllene er fylt med påskegodteri. Men hvor du velger å fylle handlekurven med påskevarer, kan ha stor innvirkning på lommeboka.

Det skriver Nettavisen, som har sammenliknet prisene på 25 typiske påskevarer på Kiwi og Joker. 

Den største prisforskjellen er på påskemarsipan. Nidars Marsipanpølser koster 5,30 kroner på Kiwi og 39,90 på Joker.

Det tilsvarer en prisforskjell på hele 34,6 kroner, viser Nettavisens pristest.

Les også

Etter at Nettavisen har flytt en kurv, med de samme varene, i Joker og Kiwi ble sluttsummen i kassa hos Joker 936 kroner mot 574 hos Kiwi – det gir et prispåslag på 361 kroner – tilsvarende 62 prosent prisøkning hos Joker. 

– Jeg tror Joker utnytter kunder som ikke er prisbevisste. De vet at kundene handler mat uansett, sier dagligvareekspert Odd Gisholt.

I mange hyttekommuner er det Joker som regnes som den lokale nærbutikken, og professor ved Høgskolen i Innlandet og Høyskolen Kristiania, Bent Sofus Tranøy, påpeker at prisene styres strategisk. 

– All prising i dagligvarebransjen er strategisk. Prisene er ikke basert på kostnader pluss en eller annen standard margin, sier Tranøy til avisa. 

Les også

Ads by MGDK