Ingen vil vel havne i «svarteboken» hos frisøren sin?
Hvis du noen gang har kommet for sent til frisøren, møtt opp syk eller med skittent hår, bør du få med deg dette.
Selv om du kanskje hadde en god grunn, er sjansen stor for at frisøren din ikke var spesielt fornøyd. Dette er nemlig noen av tingene frisører irriterer seg mest over – ifølge en profesjonell frisør selv.
Noen av punktene har du kanskje allerede tenkt over, mens andre kan komme som en overraskelse. Særlig rådet om å ikke møte opp til fargebehandling med skittent hår vil nok sjokkere mange, ettersom frisører tidligere ofte har anbefalt nettopp dette.
TikTok-frisøren og influenceren @telesabrown forklarte hva som regnes som dårlig frisør-etikette i en video med tittelen: «5 ting frisører i hemmelighet hater at du gjør».
Et av rådene hennes handler nettopp om hårvask før farging.
«Jeg vet at frisører har sagt dette i årevis, så det er ikke deres feil. Men hårfarge fungerer faktisk best på rent hår. Vil du ha best mulig resultat, bør du møte opp med nyvasket hår,» forklarte hun.
Hun understreker også hvor viktig det er å være tydelig på hva slags behandling du ønsker når du bestiller time. Mange frisører opplever nemlig at kunder plutselig ønsker en helt annen behandling enn den de egentlig har booket – for eksempel de som bestiller en klipp, men samtidig vil farge håret samme dag.
«Dette kan være vanskelig, spesielt for selvstendig næringsdrivende frisører som gjerne vil si ja til store behandlinger. Problemet er at ulike behandlinger tar ulik tid. Kontakt frisøren din på forhånd, så finner man som regel en løsning,» forklarte hun.
Punktlighet er også viktig i frisørstolen.
«Vi forstår at ting kan skje, men frisører har ofte kunder hele dagen. Er du mer enn fem minutter forsinket, kan det påvirke resten av timeplanen,» sa Telesa.
Hun minner også om at manglende oppmøte kan koste frisøren dyrt, og at man derfor må regne med å betale gebyr dersom man ikke møter opp.
Er du syk, gjelder det derimot noe helt annet.
«Jeg kan ikke tro at dette fortsatt skjer. De fleste frisører, inkludert meg selv, dropper avbestillingsgebyret hvis kunden er syk, fordi vi ikke vil at syke kunder skal komme inn. Jeg kommer ikke til å avlyse en hel uke med kunder fordi noen møter opp syke,» forklarte hun.
«Jeg skjønner at mange har ventet lenge på timen sin, men vær så snill: Hold deg hjemme hvis du er syk.»
Til slutt tok hun opp kunder som hevder at «ingen frisører klarer håret deres riktig».
«Det er et stort rødt flagg. Ofte betyr det at uansett hva jeg gjør, blir kunden ikke fornøyd,» sa hun.
Samtidig understreket hun at det selvfølgelig finnes frisører som ikke lever opp til forventningene.
«Men i 99 prosent av tilfellene er det faktisk kunden som er problemet,» la hun til.