Hver dag tok han opp kameraet idet hun forlot leiligheten. Men det var ikke før bildene ble delt at folk begynte å legge merke til hva som egentlig skjedde.
Akkurat nå leser andre
Fotografen Masahisa Fukase gjorde det til en rutine. Hver morgen sto han i vinduet i fjerde etasje og knipset et bilde idet kona Yoko gikk ut døra og videre til jobb. Bildene, som ble tatt på 70-tallet, er nå blitt en slags visuell dagbok som folk over hele verden har begynt å snakke om igjen. Og alle legger merke til det samme.
Hun var alltid stilig kledd. Fra utsvævde jeans og miniskjørt til knelange støvletter og drakter. Outfitsene hennes kunne like gjerne vært postet på Instagram i dag. Faktisk er det akkurat det som skjer nå – for serien «From Window» går viralt. Det skriver Mirror.
Bildene ble opprinnelig tatt mellom 1974 og 1976. Fukase brukte vinduet som et bevisst virkemiddel: en ramme som skaper avstand mellom han og henne. En slags metafor for det som skulle komme. For ekteskapet deres holdt ikke.
I 1976 var det slutt mellom Masahisa og Yoko, etter 12 år som ektepar. Bildeserien viser ikke bare et hverdagsliv, men en relasjon som gradvis går i oppløsning. Likevel er det ikke bare det vonde folk sitter igjen med.
Hva bildene viser
For i manges øyne er dette også bilder fulle av lekenhet. Yoko stikker ut tunga, sparker ut med beinet, titter over skuldra. Samtidig er det lett å se avstanden som vokser. Mange av bildene viser en kvinne som ser tom, kanskje til og med lei ut. Uten et blikk tilbake.
Les også
Den visuelle kontrasten mellom det stilige ytre og det mulige ubehaget inni, gjør serien så sterk. Og når bildene deles i karuseller på sosiale medier, er det ett tema som går igjen i kommentarfeltet: stilen hennes.
– «1974??? Moteikon!» – «Jeg vil ha ALLE disse antrekkene.» – «Uimotståelig stil, wow.»
Folk lar seg fascinere av hvor moderne Yoko ser ut. Det er som om tiden har stått stille. Mote fra 70-tallet går igjen i dagens trender, og mange drømmer om akkurat den looken.
Men for fotografen selv var dette mer enn en stilstudie. Det var et prosjekt som fanget opp det som ikke alltid sies høyt i et forhold: distansen, stillheten, det som glipper mellom linjene.
Ble til kunst
Etter at de skilte seg, tok Fukase en rekke bilder der Yoko fortsatt var motiv. I noen av dem poserer hun som nygift, i andre befinner de seg i et slakteri, og ett bilde viser henne liggende som død. Det hele var en del av et kunstnerisk prosjekt som i ettertid har blitt sett på som både modig og sårt.
Les også
Fotografen selv fikk et tragisk endelikt. I 1992 falt han i en trapp, fikk en alvorlig hjerneskade og lå i koma frem til han døde i 2012.
I dag er det Yoko som står igjen som et slags moteikon – men kanskje også som et symbol på hvordan livet kan se perfekt ut på utsiden, selv når det egentlig går i stykker innenfra.
Bildene hans minner oss om noe de fleste kan relatere til: Små øyeblikk i hverdagen som rommer langt mer enn det man ser ved første blikk.