Forside LIVSSTIL Slik vil Vegvesenet unngå vinterens verste trafikkproblemer

Slik vil Vegvesenet unngå vinterens verste trafikkproblemer

Fastkjørte lastebiler kan lamme trafikken. Nå skal problemet løses raskere enn før.

Akkurat nå leser andre

Statens vegvesen har inngått en ny rammeavtale med bilbergingsselskapet Redgo for tungbilberging og beredskap.

Ifølge Vegvesenet skal avtalen brukes når Meteorologisk institutt varsler krevende vintervær, slik at tunge kjøretøy som setter seg fast raskere kan fjernes fra veiene.

Målet er å sikre bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet, særlig på strekninger som ofte skaper problemer når forholdene blir vanskelige.

Kalles ut når farevarslene kommer

Når det meldes ekstra dårlig vintervær, kan Statens vegvesen be Redgo stille seg klare på utvalgte steder.

Erfaringen er at enkelte vogntog lett setter seg fast når føret blir krevende, og da kan trafikken raskt stoppe opp.

Les også

«Når vi får farevarsler, kan vi melde fra til Redgo og be dem stille seg opp der vi vet det ofte blir utfordringer. Målet er å få trafikken i gang igjen så raskt som mulig», sier Ingmar Ulvenes, seksjonssjef for Drift sør i Statens vegvesen.

Vellykket test ga grønt lys

Avtalen bygger på erfaringer fra en pilot som ble gjennomført forrige vinter på blant annet E134 over Haukeli og riksvei 9 ved fylkesgrensen mellom Agder og Telemark. Erfaringene var så gode at Statens vegvesen nå har valgt å utvide ordningen.

Den nye avtalen gjelder europaveger og riksveger i Agder, Telemark, Vestfold og Oslo, og Redgo skal stille med kjøretøy, nødvendig utstyr og mannskap med riktig kompetanse og sertifisering.

Sjåføren har fortsatt ansvaret

Selv med ny beredskap er det fortsatt sjåfør eller eier av kjøretøyet som har ansvaret hvis et vogntog setter seg fast.

Kjøretøy som hindrer trafikken eller utgjør en fare, vil bli fjernet og transportert til nærmeste godkjente oppstillingsplass eller annet avtalt sted.

Les også

Avtalen endrer heller ikke kravene til dekk, kjetting eller betaling for bilberging. Statens vegvesen understreker også at ordningen ikke erstatter vanlig vinterdrift, for veiene skal fortsatt brøytes, strøs og saltes.

Et ekstra sikkerhetskort før vinteren

Avtalen gjelder i ett år, med mulighet for forlengelse.

Redgo har døgnkontinuerlig beredskap og flere lokale stasjoner, noe Statens vegvesen mener gir et viktig tillegg når vinterværet slår til.

«Vi vet at vinteren kan komme brått og kraftig. Med denne avtalen har vi et ekstra kort å spille for å holde veiene åpne», sier Ulvenes.

Les også

Ads by MGDK