Alenemoren Alison ble krevd for 650 kroner fordi koffertens håndtak stakk «litt for mye opp». Men hun ga seg ikke uten kamp.
Akkurat nå leser andre
Det som skulle være en hyggelig familietur fra Belfast til London, ble en kostbar affære for Alison Evans (36). Ved innsjekk hos easyJet fikk hun beskjed om at håndbagasjen hennes var for stor – til tross for at hun hadde målt den hjemme.
«Jeg hadde brukt målebånd og visste den var innenfor målene. Men de mente håndtaket stakk for langt opp», forteller Alison til britiske medier.
Hun reiste med sønnen Arthur (9) og ble bedt om å betale 48 pund – rundt 650 kroner – for overdimensjonert bagasje. En sum hun ikke hadde planlagt for i feriebudsjettet.
«Jeg følte meg presset til å betale. Hun dyttet kortterminalen mot meg, og jeg var redd for å bli nektet boarding. Jeg hadde jo med barnet mitt», sier hun.
Men Alison nektet å la det bli med det. Etter reisen sendte hun bilder og målinger av kofferten til easyJet, og krevde tilbake pengene.
Les også
«Jeg har brukt denne kofferten flere ganger før uten problem. Jeg følte meg rett og slett lurt», sier hun.
Hjemturen
Da hun reiste hjem igjen med samme koffert, betalte hun ekstra for «stor kabinkoffert» for å unngå ny bot – men da ble hun ikke sjekket i det hele tatt.
Etter å ha gjennomgått bildene og klagen, innrømmet easyJet at det hadde skjedd en feil.
«Vi har refundert beløpet da bagasjen faktisk var innenfor målene», opplyser selskapet i en uttalelse.
Alison har fortsatt en litt sur smak i munnen etter episoden, og har fått nok av flyselskap som «prøver seg».
Les også
«Mål bagasjen din og ta bilder før du drar. Det kan bli gull verdt hvis du blir bedt om å betale», sier hun.
En liten detalj kan koste deg dyrt – men også få deg pengene tilbake.