Den norskeide lavpriskjeden, Europris, har hatt en eventyrlig vekst de seinere åra og regnes som en av de viktigste for å trekke til seg handel i handelsområder i Norge. Pandemieffekten førte til rekordresultater, og mye tyder på at 2022 også har vært et veldig godt år.
- Vi har ikke sluppet kvartalsrapporten ennå, men jeg kan si at vi fikk en liten vekst i 2022. Vi er absolutt fornøyde, sier Europris-sjef Espen Eldal til Dagbladets Børsen.
Det råder en mye større usikkerhet i detaljevarehandlen for året vi er gått inn i, etter at vi har fått en høy inflasjon og økte levekostnader på en rekke områder. Det medfører at vare etterspørselen synker, spesielt på dyrere varer. Dermed tvinges også handelsbransjen til å ta kraftfulle grep.
- Kundene snur mer på krona. Det er ingen tvil om at det bli mer krevende framover. Selv om julehandelen gikk overraskende bra, tror vi at realiteten i nordmenns økonomi vil slå til for fullt allerede i første kvartal, sier Eldal.
- Vi ser veldig tydelig at nordmenn er forsiktige med å gjøre investeringskjøp nå. Det vil si hagemøbler, større interiørprodukter og varer med høyere prispunkter. På konsumvarer, som mat og småartikler til hjemmet, øker etterspørselen.
Prisøkning
Det får Europris til å nedprioritere større og mer kostbare produkter. De som er på jakt etter større hagemøbelsett eller svømmebasseng vil kanskje møte tomme hyller til sommeren. Europris har også sløyfet samarbeid med flere leverandører og er ikke fremmed for å kutte flere bånd
- Pris blir avgjørende i 2023. Hos de leverandørene vi ikke klarer å bli enige med, vil vi se etter alternative produkter, sier Eldal, som også varsler prisøkninger på en lang rekke produkter, ifølge Dagbladet Børsen.
Han innrømmer også krympflasjon i intervjuet.
- Jeg skal være ærlig å si at også vi har gjort det. Det er ikke et nytt fenomen. Det er en del av varehandelens natur, framholder han.
- Det ligger prisøkninger foran oss. Vi jobber kontinuerlig for å holde prisene så lave som mulig, og det er kanskje en av de mest krevende oppgavene, sier Eldal som likevel er optimistisk og mener selskapet er godt rustet for potensiell turbulens.