Skremmende tall – så snudde alt.
Akkurat nå leser andre
Svindlere har lenge forsøkt å overta Vipps-profiler ved å lure folk til å gi fra seg BankID-informasjon.
Nå tyder tall og erfaringer på at denne metoden er i ferd med å møte veggen. Årsaken er Vipps’ egen KI-modell, «Olga», som har jobbet målrettet mot svindelforsøk i snart to år. Det skriver Vipps.
Hege Hagen, som leder Vipps’ arbeid mot økonomisk kriminalitet, forklarer at modellen særlig har blitt viktig i situasjoner der svindlere prøver å starte en brukers Vipps på en ny mobil for å ta kontroll over betalingsløsningen.
«Når en svindler forsøker å starte Vipps på en ny mobil og så betale, vil Olga analysere om det faktisk er brukeren selv som bytter telefon, eller om noen prøver å svindle seg inn», sier hun.
For å skille legitime mobilbytter fra svindel, går Olga gjennom flere signaler samtidig. Modellen bruker mellom 10 og 15 datapunkter og kombinasjoner av disse før den avgjør om et forsøk skal stoppes eller slippes gjennom.
Les også
Kraftig fall i svindeltall
Vipps-tallene viser hvorfor denne teknologien har blitt så viktig. April 2024 ble den mest alvorlige måneden så langt for vennebetaling-svindel, og Vipps-brukere ble da svindlet for 6,4 millioner kroner.
I november i år var beløpet nede i 93 000 kroner – en reduksjon på nesten 98 %.
Parallelt har Vipps også fått et kraftig grep om vippsprofil-kapring. Olga begynte å overvåke slike kapringsforsøk i mai i år.
I september klarte svindlere å finne et smutthull, men Vipps svarte raskt med mottiltak i oktober. Effekten lot ikke vente på seg: november endte på det laveste nivået som er registrert. Fra mai til november falt antall vippsprofil-kapringer med 82 %, fra elleve til to.
Vipps vil ikke oppgi eksakte beløp knyttet til denne typen kapringer, men bekrefter at det i enkelte måneder har dreid seg om flere hundre tusen kroner.
Les også
Svindlere gir opp – og vanlige brukere rammes sjelden
Hagen sier det nå er tegn til at mange svindlere trekker seg bort fra metoden, rett og slett fordi den har blitt vanskelig å gjennomføre.
Samtidig understreker hun at tiltakene i liten grad går ut over folk som faktisk bare har byttet telefon. «Antallet falske positiver, altså tilfeller der vi stenger Vipps for folk som faktisk bare har byttet telefon, er svært lavt», sier Hagen.
Satsing på intern kompetanse og nye mål
Vipps trekker også frem at mye av effekten handler om at antisvindel-arbeidet er bygget opp internt. Når nye mønstre oppstår, kan teamene raskt identifisere dem og tette hull – slik de gjorde da smutthullet ble oppdaget i september.
Navnet «Olga» er valgt som en hyllest til eldre damer, som ofte er blant dem som rammes av svindel. Nå skal «KI-Olga» bidra til at flere kan slå tilbake.
Modellen har dessuten begynt å avdekke vennebetaling-svindel også i Danmark og Finland, med svært gode resultater, ifølge Vipps.
Les også
Nå retter Vipps blikket mot et nytt område der svindel er et økende problem: bedriftsbetalinger til falske nettbutikker. «Vi er godt i gang, og vi vet at dette blir krevende. Men med den utviklingen Olga har hatt, har vi stor tro på at vi også skal kunne stoppe denne typen svindel», sier Hagen.