Forside NYHETER Her er elbiler forbudt

Her er elbiler forbudt

Dieselbil
Lena_karpi / Shutterstock

Nekter å ta imot elbiler på grunn av brannfare.

Akkurat nå leser andre

Elbiler er i ferd med å ta over de norske veiene. Hele 97 prosent av nybilsalget i Norge er nå elektrisk, viser nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Men selv om det elektriske inntoget hylles som et viktig klimagrep, møter elbilen fortsatt motstand enkelte steder.

Nå har flere ferjeselskap gått til det drastiske skritt å forby elbiler ombord.

Miljøskip sier nei til elbiler

Havila Kystruten opererer fire toppmoderne skip på strekningen Bergen–Kirkenes. De kan seile i opptil fire timer kun på batteridrift, og batteripakkene om bord tilsvarer kapasiteten til 100 elbiler. Likevel er det kun bensin- og dieselbiler som får bli med.

Det skriver TV 2.

Les også

«Vi har gjort en grundig risikoanalyse som viser at brann i el- eller hybridbiler krever ekstern redningsinnsats. Det er en risiko vi ikke kan ta», sier Lasse A. Vangstein, kommunikasjons- og bærekraftsdirektør i Havila overfor TV2-avdelingen Broom.

Kan koste millioner

Skulle det begynne å brenne i et elbilbatteri om bord, vil mannskapet måtte forlate skipet og regne det som tapt. Vangstein forklarer at deres egne batteripakker er innelukket og konstant overvåket, mens elbiler kan ha skjulte skader som øker risikoen betraktelig.

Avgjørelsen ble fattet allerede i 2023, og står fortsatt ved lag – til tross for at elbilbranner i realiteten skjer sjeldnere enn med fossile biler.

Vangstein understreker at de fire skipene deres ikke er ferger. Derfor er det aldri snakk om mange biler om bord, uansett.

«I avtalen vår med Samferdselsdepartementet, er det ikke noe krav om at vi skal frakte privatbiler. Vi prioriterer frakt av annen last, og tar normalt ikke mer enn rundt fem biler, kanskje noen flere om vi har mindre frakt enn normalt», poengterer Vangstein

Strenge regler i Hellas også

Les også

Det er ikke bare i Norge elbilen får motstand. Greske myndigheter har nylig innført en forskrift som nekter elbiler om bord i ferger hvis batteriet er ladet over 40 prosent. Rederier som Anek Lines og Minoan Lines sjekker batterinivå både ved ombordkjøring og underveis.

Bakgrunnen er frykt for brann, og at slukking av elbilbranner er spesielt utfordrende. Dette gjelder også ladbare hybrider.

Hurtigruten sier ja

Konkurrenten Hurtigruten har en helt annen tilnærming. De tar elbiler om bord og har gjort egne risikovurderinger. De fleste av skipene deres kan frakte 45-50 biler, av alle typer. 

«Vi har fraktet biler mellom alle havnene i 40 år, og det går helt fint. Vi har ingen planer om å slutte med det», uttalte samfunnskontakt i Hurtigruten, Martin Henriksen, i en epost til NRK i forbindelse med Havila Kystrutens beslutning. 

Det samme gjelder ferjeselskaper som Colorline og Fjord Line som til og med har installert ladestasjoner ombord hvor elbilene kan lades under overfarten.

Ads by MGDK