Høye kostnader og et farvel til Russland har kostet klesgiganten dyrt.
Akkurat nå leser andre
2022 har vært et tøft år for den svenske klesgiganten Hennes & Mauritz, kjent under forkortelsen H&M. Dette vises i selskapets nettopp offentliggjorte regnskap for fjerde kvartal 2022.
Samlet ble det kuttet cirka fem milliarder kroner fra overskuddet i fjor sammenlignet med året før. Flertallet kom i fjerde kvartal, skriver Ekstra Bladet.
Resultatet er påvirket av høye kostnader og en exit fra det russiske markedet.
«Etter å ha lagt den verste negative effekten av pandemien bak oss, brøt det ut krig i Ukraina,» sier administrerende direktør Helena Helmersson om regnskapet, som fortsetter:
«Vi bestemte oss raskt for å stoppe salget i de berørte landene og senere avvikle virksomheten vår i Russland og Hviterussland (Hviterussland, red.) fullstendig.»
Helena Helmersson er imidlertid optimistisk når hun ser inn i 2023.
– De eksterne faktorene som har hatt en negativ effekt på våre anskaffelseskostnader snur gradvis og forventes å være positive for våre resultater i andre halvdel av 2023, sier hun.