"Forlenga. Fritert. Servert."
Det høres nesten ut som en reklameslogan, men dette er virkeligheten på flere KFC-restauranter i Danmark. I interne gruppechatter mellom ansatte, som DR-programmet "Kontant" har fått tilgang til, avsløres en systematisk praksis med å "forlenge" holdbarheten på kylling ved å sette på nye datomerker. Det avslører DR.
Metoden: Har ikke kyllingen blitt brukt innen utløpsdato, printer de bare ut nye etiketter. Det strider mot KFCs egne regler og mot sunn fornuft.
Ifølge eksperter er dette en rutine som forekommer ofte. Flere tidligere ansatte fra restauranter i blant annet Aarhus, Herning og Vejle forteller at praksisen har pågått i årevis. De omtaler selv metoden som "extension" – og det skjer så ofte at det nesten er blitt en intern norm.
Fødevarestyrelsen i Danmark har mottatt flere varsler, blant annet om kylling som tines i romtemperatur og mat som serveres etter utløpsdato. Myndighetene bekrefter at dette er alvorlig.
De gjennomførte nylig en landsdekkende razzia på samtlige KFC-restauranter i landet. Resultatet? Fire fikk den beryktede "sure smileyen". Ingen fikk godkjent.
KFC har nå tatt grep. Den danske franchisepartneren, Isken ApS, er ute av bildet, og samtlige 11 restauranter stenges midlertidig mens de leter etter ny ledelse.
Kjedens vesteuropeiske hovedkontor sier at standardene for matsikkerhet ikke er til forhandling.
Det handler ikke bare om kylling. Det handler om tillit. For hva skjer med matgleden når man må lure på om maten egentlig gikk ut på dato i forrige uke? KFCs neste trekk blir avgjørende for å vinne tilbake tilliten. Hvis det fortsatt finnes noe igjen å vinne.