Kinesisk rakett styrter mot jorden: Kan koste liv

01/08/2022 08:38

Emma

Nyheter
Foto: AFP/Ritzau Scanpix
Foto: AFP/Ritzau Scanpix
Deler av en kinesisk rakett er på vei mot jorden, som i verste fall kan ende opp med å koste liv.

I løpet av de kommende timene vil deler av en kinesisk rakett som veier 23 tonn krasje mot jorden. Siden det er et ukontrollert krasj, vil det ikke være uten risiko.

Det mener Michael Linden-Vørnle, astrofysiker ved DTU Space, ifølge Ritzau.

Siden det er snak om et ukontrollert krasj, er det ikke kjent sikkert hvor all lasten fra raketten vil treffe jorden.

– Rakettscenen flyr over et område ved ekvator der om lag 88 prosent av verdens befolkning bor. Så du setter mange mennesker og eiendommer i en betydelig risiko, sa han.

Michael Linden-Vørnle sier også at det i verste fall kan ende opp med å koste liv hvis en eller flere blir truffet av rakettlastene som krasjer.

Imidlertid ikke alle de 54 meter rakett scenen som vil krasje og treffe jorden. Det er fordi store deler av det vil brenne opp i atmosfæren på forhånd.

Estimeringen fra astrofysiker Michael Linden-Vørnle er at mellom 20 og 40 prosent av 54-meters rakettstadiet vil overleve turen gjennom atmosfæren, og dermed lande ned på jorden.

Han understreker også at det er en veldig uansvarlig måte kineserne har valgt å gjøre det på. Siden det ikke er et kontrollert krasj, satser de bare på at alt kommer til å gå bra.

Det er mulig å gjøre et kontrollert krasj, som Elon Musk og teamet hans i SpaceX har bevist flere ganger. Derfor mener astrofysikeren at Kina sender et klart signal om at de ikke bryr seg.

Det er imidlertid ingenting som tyder på at Norge er i fare. De siste beregningene viser at deler av raketten vil krasje rundt 19:24 lokal tid på kysten av Mexico.

Mesteparten av lasten forventes å krasje ned i Stillehavet. Faktum er imidlertid at det også er fare for at de kan krasje på en meksikansk halvøy.

Dette er ikke første gang kineserne har stått bak et ukontrollert rakettkrasj. Det gjorde de også i 2020 og 2021, og første gang det førte til at flere bygninger i Côte d'Ivoire ble ødelagt.