Klarna advarer: Ikke la deg lure av disse svindelmetodene.
Akkurat nå leser andre
Betalingstjenesten Klarna opplever nå et økende press fra svindlere som misbruker merkevaren deres for å lure brukere – og de ser seg nå nødt til å komme med en skarp advarsel.
Det skriver Marcus Oscarsson.
Varsler om falsk kommunikasjon
Via sin offisielle nettside går Klarna nå ut med en kraftig advarsel til både nye og eksisterende brukere. Selskapet gjør det klart at det har vært en økning i forsøk på svindel som utgir seg for å være fra Klarna.
«Advarsel! Du kan motta falske e-poster, SMS-er, telefonsamtaler og jobbtilbud som utgir seg for å være fra Klarna», skriver selskapet i meldingen.
Brukere oppfordres til å være ekstra forsiktige dersom de blir kontaktet på uventet vis. Klarna understreker at de aldri vil be om sensitive opplysninger:
«Husk at Klarna aldri vil kontakte deg for å be om personlig informasjon, innloggingsdetaljer, passord, bank- eller kortdetaljer, eller for å bekrefte kontoen din via ukjente lenker.»
Tar avstand fra kryptoinvesteringer
Les også
En del av svindelforsøkene skal ha dreid seg om påståtte investeringstilbud innen kryptovaluta. For å motvirke dette misbruket av merkevaren, understreker Klarna at de ikke er involvert i slike tjenester.
«Klarna tilbyr heller ikke investeringer i kryptovaluta eller gaver», presiserer selskapet.
Økonomisk vekst – men også tap
Parallelt med advarselen har Klarna publisert sin rapport for andre kvartal. Den viser en betydelig vekst i omsetning, men også at selskapets nettotap fortsetter å stige.
Administrerende direktør Sebastian Siemiatkowski ser likevel lyst på fremtiden:
«Når vi feirer Klarnas 20-årsjubileum, når vi milepæler jeg en gang bare drømte om: 823 millioner dollar i omsetning, 111 millioner aktive Klarna-kunder, 790 000 selgere og 1 million dollar i omsetning per ansatt.»
Børsnotering på horisonten?
Les også
Det har lenge gått rykter om at Klarna kan være på vei til å gå på børs – kanskje allerede i løpet av høsten i USA. Selv om ingenting er bekreftet, tyder utviklingen på at selskapet posisjonerer seg for nye høyder.
«Klarna Card er i ferd med å bli en populær betalingsmåte i våre mest modne europeiske markeder, og vi lanserer nå en forbedret versjon i vårt største marked, USA», uttaler Siemiatkowski.
Han fremhever også Klarnas brede nettverk og strategiske samarbeid:
«Strategiske integrasjoner med ledende betalingsleverandører og våre partnerskap med noen av verdens største selgere utvider Klarnas rekkevidde og akselererer veksten vår. Samtidig forblir vår voksende kundebase stabil, med flere kunder enn noen gang som betaler i tide.»