Lader du elsparkesykkelen feil? Dette kan være livsfarlig

28/04/2025 22:00

Sofie

NYHETER
Foto: Christer Jensen / Frende Forsikring
Når våren kommer, tas hundretusenvis av elsparkesykler frem for en ny sesong. Men en ny undersøkelse avslører at mange ikke vet hvordan de skal lade kjøretøyene på en trygg måte.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

"Da vet de ikke hvor galt det kan gå," advarer Lill Cecilie Bjørndal Klementsen, fagsjef i Frende Forsikring.

Mange lader elsparkesykler innendørs

I en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for Frende, svarer 11 prosent at de synes det er greit å lade elsparkesykler innendørs, for eksempel i gangen hjemme. Blant de under 29 år er andelen hele 23 prosent. (Se oversikt over fylkene nederst i saken.)

Klementsen er tydelig på at dette er noe alle bør vite mer om:

"Brann i elsparkesykkel på lading om natta har dessverre tatt liv i Norge. Det er virkelig tragisk, men mange tror nok at det er trygt. Alle som eier elsparkesykler må vite hvor, når og hvordan de skal lade. Og at de kun må bruke originaldeler og trygge forhandlere," sier hun.

Flere batteribranner enn mange tror

Tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) viser at det i fjor var 157 branner og branntilløp i bygninger hvor batterier trolig var årsaken.

"Det er mange, men realiteten er nok at mørketallene er betydelige her," påpeker Klementsen.

Kraftige branner og eksplosjoner

Elsparkesykler bruker ofte litiumbatterier, og når slike batterier først tar fyr, kan det føre til voldsom brann og i verste fall eksplosjonsartede flammer. Klementsen understreker at selv om slike branner er sjeldne, må risikoen tas på alvor.

"Aldri lad en elsparkesykkel når du sover og ikke kan følge med. Hvis det først begynner å brenne er de svært vanskelige å slukke, og hvis du da i tillegg lader innendørs i en bod eller i gangen, kan det ende tragisk. Plutselig er rømningsveiene blokkert," sier hun.

Anbefalingen er derfor å lade utendørs når det er plussgrader, og alltid sørge for god lufting rundt kjøretøyet.

"Ikke still kjøretøyet inntil husveggen eller på terrassen. Finn et underlag som ikke kan ta fyr," råder Klementsen.

Slik sjekker du batteriet

Skader på batteriet kan føre til brann, selv når kjøretøyet ikke er tilkoblet lader. Batteriene skal tåle vanlig bruk, men slag eller uhell kan gi skader som øker risikoen.

"Hvis et batteri er skadet, bør du ikke kjøre rundt med det. Derfor må du vite hva du skal se etter," sier Klementsen.

Hun anbefaler å kontrollere batteriet jevnlig:

"Med jevne mellomrom bør du sjekke om batteriet er veldig varmt. Er det det? Da skal du verken lade det eller bruke elsparkesykkelen. Da bør du ta med batteriet til forhandleren din. Et skadet batteri kan faktisk også ta fyr uten å stå på lading, så få det sjekket ut hvis du er usikker," sier hun.

Bruk av originaldeler og jevnlig rengjøring av batteriet er viktig. I tillegg bør man være oppmerksom på endringer i lydene fra elsparkesykkelen:

"Prøv også å huske hvordan elsparkesykkelen din hørtes ut da den var ny. Hvis den plutselig lager nye lyder, er det et tegn på at du bør få noen til å se på den," sier Klementsen.

Råd for trygg lading

Dette er anbefalingene for trygg lading av elsparkesykkel, ifølge Elsikkerhetsportalen og Frende:

  • Batteriet kan lades enten mens det sitter på kjøretøyet eller separat.

  • Sørg for at både batteri og lader ligger på et flatt underlag.

  • Unngå å dekke til laderen når den er koblet til.

  • Koble fra laderen når ladingen er ferdig.

  • Ikke lad med brennbart materiale i nærheten.

  • På vinterstid er det bedre å lade innendørs på grunn av kulde, men alltid med røykvarsler i rommet – og kun når du er våken og til stede.

  • Aldri lad når du sover, eller hvis det ikke er noen hjemme.

Fylkesoversikt om lading
Så mange svarer at det er greit å lade elsparkesykkelen innendørs:  

  1. Agder: 18 prosent  

  2. Oslo: 17 prosent  

  3. Vestfold: 16 prosent  

  4. Rogaland: 14 prosent  

  5. Telemark: 13 prosent  

  6. Østfold: 13 prosent  

  7. Akershus: 12 prosent  

  8. Møre og Romsdal: 11 prosent  

  9. Vestland: 8 prosent  

  10. Trøndelag: 7 prosent  

  11. Troms: 6 prosent  

  12. Nordland: 6 prosent  

  13. Finnmark: 6 prosent  

  14. Buskerud: 6 prosent  

  15. Innlandet: 6 prosent  
    Kilde: Frendeundersøkelsen 

Store forskjeller i aldersgrupper  

  • 18-29 år: 23 prosent  

  • 30-29 år: 19 prosent  

  • 40-49 år: 15 prosent  

  • 50-59 år: 2 prosent  

  • 60+: 2 prosent  
    Kilde: Frendeundersøkelsen