10. januar var danske Lucas Andersson på vei hjem fra en fantastisk ferie med kone og to sønner på 11 og ni år, samt søsterens familie.
Det var ikke noe oppsiktsvekkende da han og familien gikk om bord i Qatar Airways QR161 Boeing 787-8 for å frakte dem fra Doha til København.
Bare tjue minutter bak skjema satte flyet av gårde. Beskjeden fra kapteinen var at det ville bli en hyggelig reise bare en liten risiko for ubetydelig turbulens underveis.
Etter bare 70 sekunder i luften tok flyet en dramatisk vending og filmatiske scener utspilte seg ombord på flyet.
Kort tid etter takeoff var flyet sekunder unna å krasje i sjøen da det mistet omtrent 300 meters høyde på bare 24 sekunder. Først da flyet var 260 meter over havet begynte det å stige igjen.
Nå forteller Lucas Andersson, som selv er en erfaren flygeleder, til Daily Mail om den marerittaktige opplevelsen om bord i skrekkflyet.
Andersson, som nesten fikk en brå slutt på reisen, forteller at det voldsomme stupet førte til at panikken spredte seg i kabinen, folk skrek og en kastet opp.
– 70 sekunder ut i flyet høres en høy lyd ut av det blå når flyet går fra oppstigning til nedstigning, sier han.
– Vi kunne ikke annet enn å føle det. Folk skrek gjennom hele hytta. En mann som satt foran søsteren min kastet opp – det voldsomme dykket gikk ikke upåaktet hen.
Andersson har vært i flybransjen i 20 år og vet derfor hvor kritisk startfasen er. Da han kjente det store stupet, så han ut av vinduet for å se hvor høyt flyet var, men det var beksvart utenfor.
– Min yngste sønn var livredd, det var jeg også, så jeg prøvde å holde meg rolig for ham. Men jeg trodde det var det, nå krasjer vi, innrømmer den erfarne flygelederen, som har 20 års erfaring i bransjen.
– Jeg vet hvor kritisk startfasen er, og det er aldri et godt tegn når du dykker i en slik fart. Det var sinnsykt skummelt. Det føltes som om flyet ble kastet i bakken, legger han til.
Det dramatiske dykket skyldtes at piloten mistet bevisstheten om situasjonen. Han gjenvant imidlertid kontrollen og fikk flyet opp i luften igjen.
Ifølge Lucas Andersson ble ingenting kunngjort etterpå. De nesten 250 passasjerene ble låst inn i blikkboksen skremt ut av vettet med en seks timers flytur foran seg.
Uten å bli fortalt hva pokker hadde skjedd.
Seks timer senere landet flyet trygt på Københavns lufthavn. Ifølge en representant for Qatar Airways ble hendelsen umiddelbart rapportert til myndighetene, og en intern etterforskning er satt i gang.
Lucas Andersson er ikke flygelederens virkelige navn - han ønsker å vises under et alias, ifølge Daily Mail.