Forside NYHETER McDonald’s i hardt vær etter kylling-oppgjør

McDonald’s i hardt vær etter kylling-oppgjør

McDonald’s i hardt vær etter kylling-oppgjør
foto: Anima

McDonald’s får krass kritikk i det som kan bli Norges største dyrevernkampanje noensinne.

Akkurat nå leser andre

Denne uka ruller Anima ut sin mest omfattende annonsekampanje noensinne – og målskiven er McDonald’s. Med slagordet «Not lovin’ it!» pryder de 470 store reklameflater over hele landet i uke 29 og 30.

Bakgrunnen? Bruken av turbokyllingen Ross 308, som vokser fra 50 gram til over 2 kilo på bare 35 dager. Ifølge Anima fører dette til store dyrevelferdsproblemer: smerter, organsvikt, gangvansker og generelt dårlig livskvalitet for fuglene.

«McDonald’s spenner bein på norske kyllinger. Mens alle dagligvarekjedene har valgt bort turbokylling, tviholder McDonald’s på den», sier Niklas Fjeldberg i Anima.

Les også

Kampanjen er beregnet til å nå 19 millioner visninger, og Anima har allerede brukt over 7 millioner kroner – med mer i bakhånden. De mener nordmenn flest er enige med dem: En YouGov-undersøkelse fra 2024 viser at 77 prosent ønsker å forby turbokylling.

Hva er alternativet?
European Chicken Commitment (ECC) – en internasjonal standard som sikrer saktere vekst, mer plass og naturlig lys for kyllingene. Aktører som Rema 1000, Oda, 7-Eleven, Scandic og Max Burgers har allerede signert.

«Det handler ikke bare om dyrevelferd, men også om ærlighet. Forbrukerne har rett til å vite hva slags produksjon de støtter», sier Fjeldberg.

McDonald’s påpeker at de har globale retningslinjer for dyrevelferd. Anima svarer: «Fine ord, lite handling.»

Over 50 millioner kyllinger i Norge kan få et bedre liv – hvert år – dersom turbokyllingen fases ut.

Les også

Ads by MGDK