Et nytt grep fra dagligvaregiganten Salling Group har satt sinnene i kok hos mange danske forbrukere. Selskapet, som driver butikkjedene Netto, Føtex og Bilka, har begynt å selge ananas uten den karakteristiske toppen.
Tiltaket ble lansert som et miljøvennlig initiativ. Ifølge Salling Group gir det både mer effektiv transport og mindre avfall, samtidig som opptil 20 prosent av toppene kan gjenplantes. Den samlede klimaeffekten er beregnet til å kunne gi rundt ti prosent CO₂-reduksjon.
I pressemeldingen fremhevet selskapet at kundene slipper «frynsete innkjøps- og avfallsposer» når toppen fjernes før salg. Det skriver DinSide
Skeptiske kunder
På sosiale medier lar kritikken ikke vente på seg. Flere mener at løsningen først og fremst gjør det vanskeligere å vurdere fruktens kvalitet.
Én bruker kommenterer: "En vilt dårlig idé. Nå har man som forbruker ingen idé om hvor modne de er."
Andre stiller spørsmål ved om frukten faktisk holder seg like godt uten topp. En Facebook-bruker skriver:
"Gjetter på at ananasen blir fortere dårlig uten topp. Så hvem vinner på det?"
Tidligere forsøk med dårlig resultat
Rema 1000 har tidligere testet konseptet i Norge, men ga raskt opp. Kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes forteller at forsøket førte til dårligere holdbarhet og mer muggdannelse på snittflaten.
Hun peker også på at toppen faktisk kan være nyttig for forbrukeren: Er bladene visne eller løsner lett, kan det være et tegn på at frukten er overmoden.
Hvordan sjekke modenhet
Ifølge ernæringsrådgiver Iselin Sagen fra Opplysningskontoret for Frukt og Grønt finnes det bedre måter å finne en moden ananas på enn å se på toppen. Hun anbefaler å se etter gyllen farge, særlig ved bunnen, og unngå frukter som er grønne. Store, flate felt i skallet er også et godt tegn.
Videre bør man bruke både syns-, lukt- og følesansen: Lukt på bunnen – en søt, fruktig aroma tyder på modenhet. Klem forsiktig – frukten skal gi litt etter uten å være myk. En moden ananas føles også tung i forhold til størrelsen, noe som indikerer mye saft.