For noen av oss er Coop synonymt med melk, brød og medlemsutbytte fra dagligvarekjøp.
Men for andre handler det om markedsføring og merkevarebygging på et annet nivå.
Etter ti år gjør dagligvarekjeden Coop en stor forandring i måten de markedsfører selskapenavnet.
Etter å ha vært en av hovedsponsorene i årevis for sykkellaget Team Coop-Repsol, trekker selskapet seg fra sponsoratet. Det betyr at laget står uten en av de største sponsorene, verdt flere millioner kroner.
Det skriver Kampanje.
Oppdag gleden ved hverdagsmosjon med en lett og komfortabel bysykkel
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




"Mange unge talenter har fått muligheten til å ta ett sykkeltråkk ut i den store verden etter å ha vært en del av Team Coop-Repsol. Lagledelsen har gjort en fantastisk jobb, som vi er stolte av å ha fått være en del av de siste ti årene. Det har derfor ikke vært en enkel avgjørelse, men nå er tiden moden for å endre litt retning i strategien", sier Sponsor & Eventsjef i Coop, Malene Rydjord Ausland, i en pressemelding.
Hun legger til at dagligvarekjeden fortsatt ønsker å være en betydelig støttespiller til idretten, men i enda større grad nasjonalt og lokalt gjennom sine 57 samvirkelag som eier Coop Norge.
Det betyr at Norges lengstlevende kontinentallag står uten sponsor etter sommeren, og dermed jakter en ny navnepartner som kan ta over for Coop i lagnavnet Team Coop-Repsol.
Det er Fjords Cycling som står bak laget og det anerkjente sykkelrittet Tour of Noway.
"Vi er svært takknemlige for det langsiktige samarbeidet vi har hatt med Coop. De har bidratt til å gjøre drømmer til virkelighet for en rekke norske og internasjonale talenter. Nå ser vi etter en ny navnepartner som vil dele spektakulære opplevelser med en unik prestasjonsgruppe", sier tidligere proffsyklist Roy Hegreberg som er daglig leder for driftsselskapet Fjords Cycling AS.
De talentfulle herre- og damerytterne deltar årlig i over 100 internasjonale konkurranser i nasjoner som Frankrike, Belgia, Østerrike, Italia og Norge.
Energiselskapet Repsol, som i dag er lagets andre navnesponsor, har signalisert at de ønsker å videreføre sitt engasjement utover den inneværende sesongen.