Det startet som en trend. Nå er det blitt hverdagskost: Cottage cheese flyr ut av butikkhyllene, og Tine Frya klarer ikke henge med. Derfor må de utvide produksjonen, sette inn nattskift – og ansette 17 nye folk.
Produksjonslederne og anleggssjefene ved anlegget forteller at utviklingen er både overraskende og motiverende. Det skriver NRK.
Protein-hungeren tar av
Salget av cottage cheese har økt med hele 76 prosent på to år. Det er spesielt unge og helsebevisste som har trykket den proteinrike osten til sitt bryst. TikTok og Instagram flommer over av oppskrifter, snacks og treningsmat der den hvite klumpete "mirakelmaten" spiller hovedrollen.
Tine har svart med å investere 25 millioner kroner i nytt produksjonsutstyr på Frya, som nå skal gå fra seks til sju dagers drift, døgnkontinuerlig.
Den nye satsingen betyr mer arbeid, flere skift og flere faste jobber i distriktet.
Cottage cheese for hele landet
Anlegget i Frya i Gudbrandsdalen produserer all cottage cheese for Tine – og det er snakk om rundt 115.000 beger hver eneste dag. Likevel er det ikke nok.
Folk bruker det til alt fra frokost til dessert, og cottage cheese har gått fra trendprodukt til hverdagsfavoritt.
Ernæringsfysiologer peker på at cottage cheese er en super kilde til protein, kalsium og B-vitaminer.
Med nordmenns dalende melkeforbruk blir slike meieriprodukter en viktig del av det daglige kostholdet.
Ikke bare en dille
Mange mener populariteten er kommet for å bli.
Det er imponerende hvordan et lite meieri i Gudbrandsdalen kan levere til hele landet – og vokse i takt med interessen for sunn mat.
Det spørs om vi nå må venne oss til at cottage cheese er like norsk som brunost.