Nå må du velge: Dette krever Facebook og Instagram av deg

24/07/2025 14:36

Sofie

NYHETER
Foto: miss.cabul / Shutterstock
Foto: miss.cabul / Shutterstock
Meta krever valg: Betale for frihet – eller dele data.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Dersom du nylig har fått en melding fra Facebook eller Instagram, er du ikke alene.

Meta, selskapet bak de to plattformene, har begynt å kreve at brukerne tar et valg: enten betale en månedlig sum for annonsefri bruk, eller godta at plattformene bruker persondata til målrettet reklame.


Valget Meta gir deg
Brukere som logger inn nå, blir presentert for to alternativer: Et abonnement som koster fra 89 kroner i måneden og som fjerner annonser og hindrer bruken av persondata til reklameformål – eller en gratisversjon hvor man samtykker til "mer personaliserte annonser basert på interesser og aktivitet i appene".

Dersom man avslår å motta denne typen skreddersydd reklame, vil man likevel få annonser – men da kan disse bli mindre relevante, og opplevelsen kan avbrytes av reklamepauser.

Endringen kommer i kjølvannet av en bot på hele 2,3 milliarder kroner fra EU tidligere i år, knyttet til Metas annonseringspraksis. Det skriver Nettavisen

Ifølge Ipsos hadde i tredje kvartal 2023 over 3,5 millioner nordmenn Facebook-konto, mens nesten 2,9 millioner brukte Instagram.


Ekspert: Vi betaler med data
Ståle Lindblad, ekspert på digitale medier, ser på Metas modell som en naturlig konsekvens av reguleringer og en pragmatisk realitet for brukerne.

Han mener informasjonen som brukes til annonsering er begrenset, og sier: "Det de får tilgang til, er å annonsere mot oss på grunnlag av dataene våre."

Selv har han ikke planer om å abonnere: "Jeg bruker det gratis og gir heller Meta litt av dataene mine." Han peker på at valget mellom betaling og datadeling i praksis er en del av avtalen man inngår ved å bruke tjenestene.

"Plattformene tilhører Meta, og så lenge de følger lovverket, kan de sette premissene. Gratis tilgang finansiert av annonser er ikke noe nytt," forklarer Lindblad.


Datatilsynet: Risiko for personvernet
Tobias Judin fra Datatilsynet har en mer kritisk holdning. Han advarer mot konsekvensene ved å godta vilkårene for å unngå abonnement.

På NRKs "Nyhetsmorgen" sier han: "Dersom man gir samtykke fordi man vil bruke Facebook og Instagram gratis, vil Meta si at man har gitt dem lov til å bruke dataene og gjøre hva man vil."

Judin frykter at personer som ikke har råd eller ønske om å betale, vil ende opp med å gi fra seg mer av sitt personvern enn de egentlig ønsker – selv om lovverket er ment å beskytte dem.