Ser du hvor farlig dette egentlig er?
Akkurat nå leser andre
Når mørket senker seg over Norge, glemmer mange fortsatt det viktigste sikkerhetstiltaket på kveldene – refleksen. En ny undersøkelse utført av Norstat for NAF viser at bare 44 prosent av nordmenn oppgir at de alltid bruker refleks.
«Refleks er veldig viktig i den årstiden vi har gått inn i nå. Det er mørkt store deler av døgnet og refleks gjør deg synlig for de som kjører bil,» sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det skriver Elbil24
Illusjonen av trygghet i byene
Ifølge Sødal er det spesielt folk i hovedstaden som bør skjerpe seg.
«I Oslo blir du lurt av gatebelysningen. Mange tror at gatelysene gjør deg mer synlig,» forteller han.Likevel er det nettopp i opplyste bygater de fleste ulykker mellom bilister og fotgjengere skjer.
Les også
«Så få på refleksen også i byen,» oppfordrer Sødal.
To sekunder kan skille liv og død
NAF illustrerer faren med et konkret eksempel: En bilfører som kjører i 50 km/t med nærlys har kun to sekunder på å reagere hvis en person uten refleks plutselig dukker opp i mørket.
Med refleks øker avstanden dramatisk – bilisten vil kunne se deg allerede på 150 meters hold, og ha ti sekunder til å reagere.
Sødal understreker hvor lite som skal til for å unngå tragedier. – «Å ta på refleksen burde være like naturlig som å ta på seg jakka om høsten og vinteren,» sier han.
Store forskjeller i landet
Tallene fra undersøkelsen viser tydelige variasjoner mellom kjønn, alder og region. Kvinner er mer samvittighetsfulle enn menn – bare 36 prosent av menn oppgir at de alltid bruker refleks.
Les også
Også alder spiller inn: Yngre voksne er de minst bevisste, og under en tredel i denne gruppen bruker refleks fast.
«Refleks er nok ikke kult nok for verken de unge voksne eller menn,» påpeker Sødal.
I motsetning til hovedstadsbefolkningen er nordlendingene de mest ansvarsbevisste når det gjelder synlighet i trafikken.
En enkel vane som redder liv
Selv om svært få sier at de aldri bruker refleks, mener NAF at andelen som bruker den konsekvent burde vært langt høyere. For bilistene utgjør refleksbruken en avgjørende forskjell, og for fotgjengeren kan det bety liv eller død.
«Her må mange ta seg sammen,» sier Sødal med ettertrykk.