Nok et utbrudd har rammet et cruiseskip.
Når man reiser verden rundt, forventer de fleste en trygg og avslappende ferie – spesielt på cruise, hvor alt er samlet på ett sted og hverdagen settes på pause.
Mange velger denne ferieformen for å slippe planlegging og heller bare nyte reisen.
Samtidig er det stort fokus på helse og hygiene når mange mennesker oppholder seg tett sammen over flere dager.
Små utfordringer kan raskt bli større når så mange deler de samme omgivelsene.
Det er nettopp dette som nå har skjedd på en populær rute i Karibia.
Mer enn 100 personer har blitt syke om bord på cruiseskipet Caribbean Princess, ifølge de amerikanske helsemyndighetene CDC.
Totalt har 102 passasjerer og 13 besetningsmedlemmer utviklet symptomer under reisen.
Mange ble syke
Ifølge CDC har de rammede opplevd klassiske symptomer på norovirus, som diaré og oppkast.
Skipet hadde over 3000 gjester og mer enn 1100 ansatte om bord da utbruddet ble registrert.
Rederiet bekrefter overfor New York Post at situasjonen har vært begrenset.
«Princess Cruises bekrefter at et begrenset antall personer har rapportert milde mage- og tarmsymptomer under Caribbean Princess-cruiset 28. april med avgang fra Port Everglades,» opplyser selskapet.
Norovirus er kjent for å spre seg raskt, spesielt i miljøer der mange mennesker samles, som hoteller og cruiseskip.
Skipet blir rengjort
Rederiet har reagert raskt for å begrense smitten.
«Vi har raskt desinfisert alle områder på skipet og forsterket hygienetiltakene gjennom hele reisen. Ved ankomst til Port Canaveral 11. mai vil Caribbean Princess gjennomgå full rengjøring og desinfisering før neste avgang.»
Ifølge CDC er det også tatt prøver av syke passasjerer, og de smittede er isolert.
Tiltakene skal sikre at utbruddet ikke sprer seg videre.
Hendelsen kommer kort tid etter en lignende episode på et annet skip fra samme rederi.
Der ble mer enn 150 personer syke tidligere i år.
For norske reisende som ofte drar på cruise i Karibia eller andre populære reisemål, er dette en påminnelse om hvor raskt sykdom kan spre seg under slike forhold.
Samtidig understreker myndighetene at god håndhygiene fortsatt er en av de viktigste måtene å forebygge smitte på.