Raser mot Normal: "Jeg syntes det er grusomt"

11/04/2023 09:41

redaktion

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Gikk hardt ut mot kjeden.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Forfatter og influencer Nellie Renate Krokstad (29) delte noe på Instagram som hun hadde sterke reaktioner på.

Det hender nemlig fortsatt at reklame og markedsføring går galt.

Ifølge Krokstad har Normal gått over streken med en reklame.

Det skriver Dagbladet.

På sin egen plattform delte hun et skjermbilde av en lipgloss-annonse fra kjeden.

Lipglossen på bildet er en såkalt "plumping" gloss, som er designet for å få leppene til å se større ut.

"Er dine lepper bare et par tynne streker under nesa di? 'Magisk' tryllestav som gir deg fyldige lepper", står det i annonsen, med ei pil mot nevnte lipgloss.

Det får Krokstad til å rase.

- Det aller første jeg tenkte var på mine egne lepper, som er to tynne streker, og at jeg selv har latt meg påvirke til å kjøpe denne «magiske tryllestaven som gir deg fyldigere lepper», som de selv velger å markedsføre den som, sier hun til Dagbladet.

Foto: Skjermdump/Instagram

- Nå er jo ikke dette et farlig produkt for kroppen, men det er et farlig produkt å presse opp i fjeset til yngre mennesker på sosiale medier. Det forteller deg og meg at en butikkjede, som er rettet mot yngre, ikke mener du er fin nok som du er. Jeg syntes det er grusomt og jeg begynner å bli så mett på at man overalt skal spille på andres usikkerheter.

Influenseren sier hun har vært en offentlig person på sosiale medier i flere år og nesten daglig hører fra tenåringer og barn ned til 10 år som forteller om hvor stygge de er.

- At de selger produktet og at liknende produkter finnes, er jo én sak, men da kan man i hvert fall oppsøke det selv. Men dette med at det presses opp i fjeset helt ubevisst der ungdommen henger mest, treffer jo langt flere, og det er dét jeg synes er skummelt.

29-åringen frykter også at slike annonser vil oppmuntre unge mennesker til å finne «feil» i seg selv ettersom de i økende grad blir utsatt for skjønnhetsidealer.

- Jeg føler det kan ha en effekt hvor noen til slutt kanskje tenker å gå veien for en mer «permanent» løsning, som fillers for eksempel.

Det ser imidlertid ut til at Normal tok Krokstads kritikk til seg. Mandag la hun ut en melding hun fikk fra lavpriskjeden.

I meldingen skriver de at de ofte leker med humor og ironi, men i dette tilfellet skjønte de at det hadde gått galt.

De sier også at de bestemte seg for å fjerne lipgloss-inlegget.

Foto: Skjermdump/Instagram

"Vi ønsker selvfølgelig aldri at noen skal føle seg truffet på en negativ måte av det vi legger ut", var blant det de skrev.

Landssjef i Normal, Thomas Harsvik, har fått framlagt Krokstads kritikk, og svarer følgende overfor Dagbladet:

- Normal spiller ofte på humor og ironi, dette gjelder også i markedsføringen vår. Vi opplever at det vanligvis har blitt tatt godt imot, selv om humor og ironi kan være vanskelig å spille på - da vi mennesker har ulike meninger om hva som er gøy. Med tanke på dette innlegget, ser vi at humoren ikke har truffet slik vi trodde. Det er aldri vår tanke at noen skal føle seg truffet på en negativ måte av det vi legger ut.

- Vi tar tilbakemeldingen fra Krokstad svært alvorlig. For framtidige innlegg vil vi gjøre vårt ytterste for å i enda større grad tydeliggjøre at markedskommunikasjonen vår utelukkende er ment som humor og ironi.

Influenseren sier til Dagbladet at hun synes det er flott at innlegget nå er fjernet.

Likevel synes hun det er merkverdig at det ble lagt ut i det hele tatt.

- Jeg syntes det er rart at det ikke har oppstått i et eneste hode på det kontoret at dette kanskje ikke er så smart markedsføring. Et så lite og billig produkt, er ikke verdt all den selvfølelsen de kanskje knuser.

- Men! De har gjort det riktige her da, de har fjernet det - og det var jo det jeg håpet at de skulle gjøre. Jeg synes det er flott, men jeg håper at det er genuint, og at de ikke bare gjør det for å ikke få negative omtaler.