Den kinesiske nettgiganten Shein er i hardt vær etter at EU-kommisjonen har varslet mulige millionbøter for brudd på europeiske forbrukerlover. Selskapet har én måned på seg til å rydde opp – eller risikere alvorlige konsekvenser.
Falske rabatter og villedende markedsføring
EU-kommisjonen, i samarbeid med forbrukermyndigheter fra blant annet Frankrike, Irland og Nederland, har identifisert flere kritikkverdige praksiser hos Shein.
Dette inkluderer bruk av falske rabatter, der tidligere priser som aldri har eksistert vises for å lokke kunder. I tillegg benytter selskapet pressende salgsmetoder som kunstige tidsfrister og nedtellinger for å stresse kundene til raske kjøp.
Det er også avdekket manglende og misvisende informasjon om returrettigheter og kontaktmuligheter for klager.
Risikerer bøter basert på omsetning
Shein har nå fått en frist på én måned til å svare på anklagene og legge frem konkrete tiltak for å rette opp i forholdene. Dersom selskapet ikke etterkommer kravene, kan nasjonale myndigheter i EU-landene ilegge bøter som er proporsjonale med Sheins årlige omsetning i det aktuelle landet.
Dette er ikke første gang Shein havner i EUs søkelys. Allerede i februar ble selskapet advart om salg av usikre produkter. Nå vurderer EU også å innføre et håndteringsgebyr på 2 euro per pakke for lavverdig e-handel, noe som vil kunne påvirke Sheins forretningsmodell betydelig.
Sheins respons
Shein har foreløpig ikke kommet med en offentlig uttalelse om de siste anklagene. Tidligere har selskapet uttrykt vilje til å samarbeide med EU-myndigheter for å sikre etterlevelse av regelverket og forbedre forbrukeropplevelsen.
Med en stadig økende tilstedeværelse i Europa og planer om børsnotering i London, er det avgjørende for Shein å håndtere disse utfordringene raskt og effektivt.