Skandale program nominert til Gullbarbie

26/01/2023 10:18

Sofie

Nyheter
Foto: Press, Redd Barna
Foto: Press, Redd Barna
Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press velger hvert år den reklame- eller medieaktøren som får unge til å føle seg dårligst.

I år er kandidatene realityserien «Ex on the Beach Norge», kleskjeden Zara og tannblekingsfirmaet Prowhitening. I 2022 vant kleskjeden Brandy Melville.

Hanne McBride, kommunikasjonsdirektør, i Warner Bros "Ex on the Beach" forteller til MinMote at Gullbarbies nominasjon burde vært utelatt.

– Prisen programmet er nominert til nå, er ingen pris vi ønsker oss. Jobben Press gjør, er viktig, og vi heier på ungdom som sier fra. Kanskje vi skulle brukt mindre kropp og mer varme i markedsføringen. Mindre pupp og mer humor?

– Det kunne også bidratt til å få vist frem programmets innhold bedre. Vi er ikke enig i alle premissene som ligger til grunn for nominasjonen, men lager vi en ny sesong, tar vi med oss innspillene fra Press.

McBride fortsetter:

– At populærkulturen er seksualisert, er ingen nyhet. «Ex on the Beach» speiler tiden vi lever i. Serien er populær, den har gode seertall, og klipp fra serien er ettertraktet og klikker bra også hos andre mediehus. Det er en serie mange bryr seg om, enten de heier på deltagerne eller tar avstand fra dem, sier hun.

Kommunikasjonssjefen tror ikke seriens kritikere har sett mye av «Ex on the Beach». Det skriver Minmote.

– Vår erfaring er at kritikerne av programmet gjerne ikke har sett stort på det de kritiserer. De har lest overskrifter, sett klipp uten kontekst, de har sett drama, men ikke etterspillet. Relasjonene, refleksjonene og diskusjonene rundt hendelsene i serien gir grobunn for debatt i Ex-villaen, men også utenfor TV-ruten, blant ungdommer og voksne. Det er verdifullt.