Snart slipper du å vente på ferga – her kommer Norges nye tunnelsatsning

25/06/2025 21:32

Sofie

NYHETER
Lærdalstunnelen, som i dag er verdens lengste. Foto: Wikimedia Commons / Svein-Magne Tunli
Lærdalstunnelen, som i dag er verdens lengste. Foto: Wikimedia Commons / Svein-Magne Tunli
Reisetiden er halvert.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

For deg som reiser ofte mellom fastlandet og de norske øyene, er det kjent sak at ferger ikke alltid er til å stole på. Vind og vær kan lett føre til forsinkelser – eller kansellerte avganger.

Men nå er det gode nyheter på vei for deg som er lei av å vente.

Langs den værharde vestkysten, nærmere bestemt mellom Bokn og Randaberg i Rogaland, planlegger Norge et av sine mest ambisiøse samferdselsprosjekter noensinne: Boknafjordtunnelen.

Få varsling før fartsvarsler med en pålitelig fartsalarm – se de mest populære modellene

Produkt

Navn

Pris

Forhandler

Saphe Drive Pro
399,00 NOK
Å handle
Osram Tyreinflate 1000
711,00 NOK
Å handle
Annonse i samarbeid med Pricerunner

En ny tunnelrekord
Tunnelen blir verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.

Hele 27 kilometer skal den strekke seg – altså 2,5 kilometer lengre enn dagens rekordholder, Lærdalstunnelen, som er kjent for sine psykedeliske lysinstallasjoner og karakteristiske blågrønne rom.

Men lengden er ikke det eneste som gjør prosjektet unikt.

Det mest spektakulære er dybden.

Tunnelen vil gå hele 392 meter under havoverflaten – noe som gjør den til den dypeste veitunnelen i verden. I tillegg planlegges det en undersjøisk rundkjøring, inspirert av Eysturoy-tunnelen på Færøyene, som allerede har blitt et internasjonalt landemerke.


Skal halvere reisetiden
Boknafjordtunnelen er en viktig brikke i moderniseringen av Europavei 39 – en hovedferdselsåre som strekker seg fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord.

I dag tar det opptil 21 timer å kjøre hele strekningen, mye på grunn av syv fergeoverganger. Med den nye tunnelen (og andre planlagte forbedringer) skal reisetiden halveres.

Når Boknafjordtunnelen og resten av den fergefrie E39 står ferdig, vil reisetiden kuttes dramatisk – faktisk ned til omtrent halvparten. Det vil si at du sparer rundt 10 timer.


Litt tålmodighet må til
Planen er at tunnelen skal stå ferdig i 2033. Men i kjent norsk stil er det ikke utenkelig at ferdigstillelsen kan bli utsatt – det hører med i slike gigantprosjekter.

Likevel er dette et prestisjeprosjekt som vil endre måten vi reiser på i Norge.

Og frem til tunnelen er klar, gjelder det å smøre seg med tålmodighet – og kanskje nyte en siste solnedgang fra ferge de gangene den faktisk går.

Unngå parkeringsbøter med en digital parkeringsskive – finn de best vurderte modellene til laveste pris

Produkt

Navn

Pris

Forhandler

NeedIT ParkOne Solar
549,00 NOK
Å handle
Technaxx TX-272 5119
297,00 NOK
Å handle
Annonse i samarbeid med Pricerunner

Læs også:

Levde 24 år i fangenskap: Sånn har Elisabeth Fritzl det i dag Mange av oss husker denne forferdelige saken. Elisabeth Fritzl var fanget i en kjeller i 24 år, av sin egen far. De siste mange årene har hun levd i frihet med en ny identitet.
Hvis du har denne linjen i håndflaten er du verdens heldigste Har du sett ordentligt på hendene dine i det siste? De kan fortelle deg hvor heldig du er!